Bestemmingen Mexico Persoonlijk

Bucketlist voor Mexico City

Mexico City

Finally het is zover; ik ben in Mexico City. De miljoenenstad. Afgelopen donderdag had ik een reisdag van achttien uur voor de boeg. Een dag waar ik ruim drie maanden naar toe leefde. In een half jaar tijd bezoek ik voor de tweede keer Mexico City. Maar waarom? Heel simpel: om te kijken of de liefde echt is. Helaas moest ik daar wel maanden voor wachten en de oceaan voor overvliegen. En dat allemaal voor een Mexicaan… Vandaag gaat het niet over de liefde maar over mijn bucketlist die ik heb gemaakt. Welke activiteiten wil ik ondernemen en wat “moet” ik gezien hebben voordat ik Mexico weer verlaat.

Een half jaar eerder

“Het is bijzonder om hier geweest te zijn, maar ik zou hier niet perse nog eens naartoe willen”, dat zei ik eind december 2016 tegen een vriendin. Ik verbleef die tijd in een hostel in het historisch centrum van Mexico City. Achteraf gezien de minst leuke wijk van Mexico City. Maar als toerist weet je niet beter en ga je af op de goed beoordeelde hostels in het centrum. Waarom ik dit de minst leuke wijk vind heeft met een aantal punten te maken. Allereerst had ik voor het eerst tijdens mijn reis door Mexico het gevoel dat ik zeer goed op mijn spullen moest letten. Voor het eerst het gevoel van angst dat er iets zou kunnen gebeuren. Gelukkig is er niks gebeurd! Ook viel de sfeer tegen. Ik merkte duidelijk dat ik in een grote stad was: alles ging ‘rapido’. Ook miste ik de gezellige Mexicaanse cafeetjes waar ik met mijn laptop een aantal uur kon zitten. De Starbucks, McDonalds, Burger King en andere bekende ketens waren er genoeg.

Zodra we onszelf buiten het historisch centrum begaven, was het al beter. Zo bezochten we het beroemde museum Nationaal museum voor Antropologie. Dit enorme museum met drieëntwintig zalen geeft je als bezoeker een kijkje in de geschiedenis van Mexico. Ook al ben je, net als ik, niet zo’n museumliefhebber dan is dit toch een museum dat ik aanraad om te bezoeken. De entreekosten zijn zeer laag en door de interactieve middelen die worden gebruikt, verveelt het niet. Wel raad ik aan om dit museum in twee keer te bezoeken. Als bezoeker kun je namelijk makkelijk uren spenderen in dit museum. Maar nadat je de begane grond hebt gezien, wordt de informatie teveel. Beter is om in het naastgelegen park Chapultepec te relaxen, om een andere dag het laatste deel te bezoeken.

Mexico CityMexico City

Ook bezocht ik samen met een aantal anderen Xochimilco. Ja, probeer dat maar eens uit te spreken. De naam Xochimilco staat voor: plaats van het bloemenveld. Het is een plek waar verschillende kanalen met elkaar zijn verbonden. Varend op felgekleurde boten kom je bij deze attractie de meest gekke dingen tegen. Zoals boten met spelende bands. Voor een paar pesos stapt de band over op jouw boot en spelen ze jouw muziek. Of kleine bootjes met grote pannen vol eten. Maar ook bootjes vol met souvenirs of andere spullen die te koop worden aangeboden. En vergeet ook niet de oevers te kijken. Zo voeren wij opeens langs een plek met allemaal opgehangen poppen. Een beetje creepy maar al met al een hele belevenis. Zeker de moeite waard om eens naartoe te gaan.

Toch weer opnieuw naar Mexico City

Na Mexico City vertrok ik naar de steden Querétaro, Guanajuato en Guadalajara. Na Guadalajara besloot ik tóch weer terug te vliegen naar Mexico City. Dit keer koos ik bewust om niet in het historisch centrum te verblijven. Ik kwam terecht in een erg leuke Airbnb. Het was eigenlijk een combinatie van een Airbnb en een hostel. Iedereen heeft namelijk zijn eigen één of tweepersoonskamer maar de luxe badkamers en keukens worden gedeeld. En de locatie was perfect, in één van de beste, leukste en gezelligste wijken in Mexico City: Roma Norte. Wil je meer lezen over accommodaties in Mexico City en de link naar deze geweldige Airbnb bekijken? Lees dan dit artikel: 6x slapen in Mexico City. De twee weken die ik opnieuw in Mexico City verbleef, was ik voornamelijk bij iemand die ik daar had leren kennen. Overdag vermaakte ik mijzelf in de wijk Roma Norte. Ik bezocht de vele gezellige cafeetjes met goede koffie, de lokale markt, en ging ik een dagje shoppen in één van de grote malls in Mexico City. ’s Avonds gingen we vaak de bioscoop, iets wat daar spotgoedkoop is.

Mijn bucketlist

Nu ga ik terug en is mijn plan om toch nog wat hoogtepunten van Mexico City te bezoeken. Maar welke? Ik heb alvast wat research gedaan. Zo moet ik nog steeds naar het museum Frida Kahlo. Dat is volgens velen een must-do. Nu ben ik al een keer bij dat museum geweest. Althans ik heb een paar minuten in de rij gestaan. Maar vervolgens uitgestapt omdat bleek dat de gemiddelde wachttijd zo’n anderhalf uur bedroeg. Een tip aan iedereen die het bekende museum (het huis van Frida Kahlo) wilt bezoeken, koop van te voren onlinetickets. Daarvoor is namelijk een speciale rij voor bezoekers. Dus dit keer ga ik goed voorbereid op pad.

Ook wil ik heel graag een mooie foto maken vanuit het gebouw tegenover Palacio de Bellas Artes (het Paleis voor Schone Kunsten). Het schijnt dat je op de bovenste etage van het gebouw een prachtig uitzicht hebt over het Paleis en een deel van de stad. En als ik dan toch tegenover het Paleis sta, dan moet ik misschien ook maar een kijkje binnen nemen. Want ook dat is er de afgelopen keer bij ingeschoten.

Vanaf Palacio de Bellas Artes kun je de grote toren al zien. De Torre Latinoamericana. Deze wolkenkrabber van 183 meter hoog en 44 verdiepingen heeft een skylounge met een geweldig uitzicht over de stad. Ik denk dat ik zo’n tien keer het idee heb gehad om wat te drinken tijdens zonsondergang in de skylounge. Maar elke keer kwam het er niet van of was de zon al onder. Dus ditmaal vertrek ik niet uit Mexico City zonder een drankje gedronken te hebben in de skylounge.

Naast deze drie hoogtepunten staan er nog drie andere punten op mijn bucketlist. Zo zou ik graag naar Nevado de Toluca willen afreizen om daar de uitgedoofde vulkaan te bewonderen. Ook staat Desierto de los Leones National Park op mijn lijst. Dit schijnt een erg mooi en groot park te zijn. Maar hier hoor ik ook andere verhalen over. En dan doel ik op de veiligheid in en rondom het park. Als iemand hier is geweest en/of meer over weet, laat het dan in een reactie hieronder weten. Als laatste punt staat het museum Soumaya op de lijst. Alleen de buitenkant is al de moeite waard om te bekijken. Architect Fernando heeft het Guggenheim museum in New York als inspiratiebron gebruikt. Het museum is bekleed met schubben van spiegelend staal. In het museum zelf kun je de kunstverzameling van Carlos Slim bekijken.

Natuurlijk staat op deze bucketlist ook het bezoeken van de gezellige restaurants en cafeetjes in Roma Norte en de wijk Condessa. In de weekenden zal ik samen met de jongen waarvoor ik terugreis naar Mexico, de plekken San Miguel de Allende en Orizaba bezoeken. Ik heb erg veel zin in deze reis.