Reistips

Hoe overleef ik een jetlag?

Airplane

Je gaat op vakantie en komt ineens in een andere tijdzone terecht. Wat doet dat eigenlijk met je? En wat kun je doen om de gevolgen zo klein mogelijk te houden? Ofwel “hoe overleef ik een jetlag?”

Laten we beginnen met wat een jetlag nou eigenlijk is.
Een jetlag is een tijdelijke slaap-waakstoornis. Die wordt veroorzaakt door langeafstandsvluchten waar je verschillende tijdzones doorkruist. Het maakt dus niet wat de lengte van de vlucht is maar naar wat voor tijdzone je reist. Zo kan het voorkomen dat je tijd ‘verliest’ of dat je juist ‘meer tijd’ hebt in één dag.

Hoe weet je of je last hebt van een jetlag?
Daar kom je snel genoeg achter. Je voelt je vermoeid, je bent prikkelbaar, hoofdpijn kan een rol spelen en het verlies van eetlust. Dit kan de eerste dagen van je vakantie een rol spelen. En dat is, zeker als je maar een korte vakantie hebt, niet prettig. Helaas is er geen medicijn voor om een jetlag te voorkomen maar er zijn wel wat tips om het te verminderen.

5 tips om een jetlag te verminderen:
1. Een mogelijkheid is om van te voren al een aantal nachten in het ritme te komen. Dus ga wat later of juist vroeger naar bed. Maar helaas is dit niet voor iedereen makkelijk. Maar als je probeert iedere dag een half uur eerder of later te slapen, ligt aan de locatie waar je naar toe gaat. Dan zul je zien dat het wel enig effect heeft op plaats van bestemming.

2. Zet je horloge alvast op de nieuwe tijd van bestemming. Ikzelf heb dat niet direct gedaan. Mijn horloge heeft nog een week op de oude tijd gestaan. Waarom? Omdat ik dacht, dat is handig voor contact met het thuisfront. Maar nee. Dat was niet handig. Op die manier bleef ik continue denken aan de Nederlandse tijd. Later downloadde ik een applicatie met meerdere klokken op mijn telefoon. Op die manier kon ik alsnog snel de Nederlandse tijd zien.

3. Drink voldoende water. Een van de redenen van een jetlag is dat je uitdroogt. Zorg dat je voor de douane een leeg flesje meeneemt. Na de douane kun je dat flesje vullen met water. En zorg dat je in het vliegtuig genoeg drinkt. Probeer zelfs meer te drinken dan dat je gewend bent. Neem zo min mogelijk koffie of alcohol, want dat zijn dranken die je juist snel uitdrogen in een vliegtuig. Ze hebben een sterker effect dan dat water dat heeft.

4. Zorg dat je uitgerust het vliegtuig ingaat. Het helpt niet als je de avond van te voren nog tot laat bezig bent met inpakken of nog uitgaat. Je jetlag zal aanzienlijk minder zijn als je uitgerust en zonder stress het vliegtuig instapt.

5. Zorg dat je een paar ‘rustdagen’ inplant. Ga niet direct weer aan de slag met werkzaamheden. Of als je net aankomt op plaats van bestemming, zorg dat je de dag erna geen afspraken of dingen plant. Het is veel beter om wat te relaxen en aan de nieuwe tijdzone te wennen. Maar.. probeer wel direct mee te gaan met het slaapritme van de plaats van bestemming. Ook al ben je nog niet moe. Ga alvast douchen, kijk een filmpje, lees een boek. Zorg dat je niet al te vroeg/laat gaat slapen. Op die manier pak je het dagelijks leven daar zo snel mogelijk op.

Als je aan bovenstaande tips houdt, dan voorkom je geen jetlag maar het verminderd wel duidelijk een jetlag. Hopelijk kun je wat met deze tips en heb je niet teveel last van een jetlag. Heb jij zelf ook nog een goede tip?

1 Comment

  • Reply
    Jessica
    9 juli 2016 at 01:16

    Ik ga bij aankomst vaak even een rondje lopen als het nog dag is. Vaak ben ik ontzettend moe en wil ik zo m’n bed induiken, maar juist dan heb je er meer last van. En vaak ben ik ook gewoon zo nieuwsgierig dat mijn nieuwsgierigheid het wint van mijn vermoeidheid haha :p

  • Leave a Reply