Guatemala Persoonlijk

Reisupdate 3

Travelhotspots.nl

In mijn vorige reisupdate schreef ik over Nicaragua. Vervolgens ben ik rechtstreeks naar Guatemala gegaan. Daar wil ik je graag meer over vertellen. Dat was het vierde land dat ik bezocht in Centraal- Amerika. En daar heb ik ook heel wat dingen meegemaakt en beleefd.

Via León in Nicaragua nam ik direct een shuttlebusje naar Antigua in Guatemala. Een perfecte oplossing om niet alleen door El Salvador en Honduras te hoeven reizen. Want dat moet wel als je naar Guatemala wilt gaan. Ik denk wel dat ik dit had gedaan als ik met iemand samen reisde. Maar op dat moment was ik alleen en de verhalen die ik hoorde waren niet al te best. Het was helaas wel een lange zit, zestien uur lang op een stoel zitten is nog al wat.

In Antigua, een prachtig stadje, voelde ik gelijk een leuke en gezellige sfeer. Ik had een leuk en modern hostel. Na Nicaragua was ik daar echt even aan toe. In een aparte blogpost geef ik meer tips over Guatemala en hostels. Maar je moet je voorstellen dat je in een stadje aankomt waar alle wegen van kiezelstenen zijn, waar er eenrichtingsverkeer is en waar veel mensen in kleurrijke kledingstukken lopen. Oh, en niet vergeten de vele koffietentjes. Ik als oud werknemer van Starbucks kon dus ook erg genieten van alle tentjes. Bijna elke dag ging ik er wel op uit om ergens een kopje koffie te drinken.

Goed, genoeg over de koffie in Guatemala. Antigua staat bekend om zijn veilige gevoel overdag, maar ’s avonds moet je uitkijken waar je loopt. En vooral niet alleen lopen. Zo heb ik één avond meegemaakt dat er een meisje terugkwam in het hostel maar helemaal bebloed. Haar hele hals en zijkant van haar hoofd zat onder het bloed. Iets waar veel reizigers van schrokken. Gelukkig was de ambulance snel aanwezig en is ze meegenomen naar het ziekenhuis. Achteraf hoorde we wat er was gebeurd. Ze liep rond negen uur alleen van het centrum naar het hostel en is toen door een groepje mannen belaagd. Ze hadden haar met een scherp voorwerp geslagen waardoor ze op de grond viel en zo de mogelijkheid zagen om haar tas mee te pakken. Erg sneu! Zeker om dan geweld te gebruiken.

Antigua Guatemala
Maar na dit vervelende voorval is er niks meer gebeurd. Gelukkig niet! Ik heb alleen maar genoten van Antigua. Na Antigua besloot ik met een shuttle naar Lake Atitlan te gaan. In Guatemala is het “normaler” om een shuttle naar een volgende bestemming te nemen dan de openbare bus. Het schijnt veiliger te zijn en het is vaak ook sneller. Natuurlijk kost het wat meer, maar voor een vrouw alleen vond ik het niet erg om iets meer te betalen. En daarbij bijna alle toeristen deden het op deze manier.

Lake Atitlan was ook een erg mooie stop in Guatemala. Lake Atitlan ofwel het meer, wordt omringd door vulkanen wat het erg bijzonder maakt. Er zijn verschillende plekken waar je kunt verblijven. Elke plek rondom het meer heeft zo zijn eigen charme. Ik verbleef een aantal nachten in San Pedro. Een prima plek om te verblijven. Het wordt normaal gesproken gezien als “party plek”. Maar op het moment dat ik er was, was het laagseizoen dus erg rustig. Ik koos dit keer voor een hotel. Het was geen chique hotel maar een simpele kamer met eigen badkamer. Soms ben je gewoon even toe aan privacy en heb je eventjes geen zin om sociaal te zijn. De hotelkamer was ook maar zo’n 10 euro per nacht.

Tijdens mijn verblijf in Lake Atitlan heb ik de Indian Nose beklommen. Om 04:00 ’s ochtends werden we opgehaald met een auto. Althans we, in eerste instantie was ik alleen. En in mijn niet al te beste Spaans vroeg ik of ik de enige was. Want om 04:00 worden opgehaald en ergens heen worden gereden in het donker geeft je niet een prettig gevoel. Uiteindelijk begreep de man wat ik bedoelde en vertelde hij dat er nog twee andere bij zouden komen. Tja, eerst zien dan geloven. Gelukkig was het waar en gingen we met z’n vieren in de jeep de bergen in. Eenmaal aangekomen onderaan de Indian Nose stond er een klim op ons te wachten. In het donker met onze zaklampen aan beklommen we de berg. Na zo’n veertig minuten kwamen we aan op de top. En wat een prachtig zicht. We zagen alle lampjes van de de verschillende plekken rondom het meer en natuurlijk de vulkanen. Toen was het alleen nog op een grote steen wachten totdat de zon op kwam.

Na een aantal dagen pakte ik voor de zoveelste keer mijn backpack weer in en nam ik een shuttle terug naar Antiqua. Ja, Antigua was en blijft een leuke plek! Ik boekte een bed in hetzelfde hostel en had nog een kleine week een leuke tijd in Antigua. Vervolgens was het tijd om definitief afscheid te nemen van Antigua. Opnieuw met een shuttlebusje ging ik op weg naar mijn volgende bestemming. Semuc Champey was dit keer aan de beurt. Het was een behoorlijke rit maar dan ben je ook wel totaal in een andere omgeving. Ofwel in de middle of nowhere. Ik had online een hostel geboekt en met een aantal andere reizigers werden we opgepikt in een klein dorpje. We werden opgepikt met een oude truck. Alle bagage lag in de auto op de achterbank en alle toeristen zaten in de achterbak. Dat was nog een hele belevenis. Omdat het hostel nogal afgelegen lag was de weg ook niet al te best. Waardoor iedereen op en neer ging en er voor moest zorgen dat ze elkaar en de bak met tomaten niet pletten.

Eenmaal in het hostel hadden we een basic maar zeer tropische kamer. De temperatuur lag ook een stukje hoger dan in Antigua. Maar ook de eerste spinnen en vliegende mieren in Guatemala waren daar gespot… Inmiddels ben ik na Costa Rica wel wat gewend maar fijn is een ander verhaal. Een ander fijn momentje was dat er geen stroom was tussen bepaalde tijdstippen. En dat vind ik persoonlijk wel een groot nadeel. Zeker als je, je fotocamera en telefoon wilt opladen. Maar goed, wat doe je er aan. Niks!

De volgende dag ging ik mee op een geboekte tour. En achteraf gezien mijn hoogtepunt van heel Guatemala. Wat was dat een gave ervaring. Het was spannend, uitdagend en mega mooi. Iets dat ik niet snel zal vergeten. Vanaf het hostel in de jungle liepen we naar een natuurreservaat waar we via een stijl pad bovenaan een prachtig uitzicht hadden op groenblauwe poelen. En als je dan bezweet zo’n mooi uitzicht ziet dan wil je het liefst zo snel mogelijk naar beneden en in die poelen afkoelen. Zo gezegd zo gedaan. Na het nemen van foto’s en het op adem komen, gingen we weer naar beneden. Eenmaal aangekomen bij de poelen ging de gids voorop en gingen we van poel naar poel. En dat klinkt simpel maar nee, daar zaten heel wat uitdagingen bij. Van behoorlijke sprongen, glijden van rotsen tot zelfs naar adem happen in een grot. Het was namelijk een kleine grot waar je niet rechtop kon staan maar je hoofd schuin moest houden om adem te halen. En om uit de grot te komen werd je met je hoofd onderwater geduwd, zodat de stalactieten je geen wonden konden bezorgen.

Vervolgens begonnen we aan onderdeel twee. We kregen allemaal een zelfgemaakte kaars in de hand waarna we een grote grot betraden. Het begon nog makkelijk en met voldoende licht van buiten maar langzamerhand gingen we dieper en dieper. Daar was een kaars toch wel handig. Met de kaars in je ene hand en met je andere hand trok je jezelf voort in het water. Het water dat soms tot aan je schouders kwam. Maar dat waren  nog de makkelijke routes. Ook beklommen we een aantal ladders en gingen we via een soort glijbaan naar een lager gelegen gedeelte. Wat nog best spannend was. Het stromende water maakte in de grot zoveel lawaai en je had totaal geen idee waar je heen zou glijden, want je kon niks zien. Je moest maar vertrouwen op de gids die je een harde duw gaf. Gelukkig weten deze gidsen goed wat je wel en niet kunt doen in zo’n grot dus soms moet je jezelf gewoon overgeven.

Na deze grottocht hadden we nog twee uitdagingen te gaan. De eerste was met grote rubber banden de rivier afgaan. En dan natuurlijk zorgen dat je niet te ver met de stroom mee gaat maar op tijd aan de oever komt. En het laatste onderdeel was van een hoge brug afspringen. Tja, dat was voor mij net iets te spannend. Zeker wanneer je de harde plonzen hoorde. Ik had voor mijzelf genoeg uitdagingen gedaan die dag. Maar oh wat een dag was dat. GEWELDIG!

Na Semuc Champey stond mijn laatste stop alweer voor de deur. In een acht uur durende tocht kwam ik aan in Flores. Flores vond ik persoonlijk een beetje tegenvallen. Maar het was een prima uitvalsbasis om de bijzondere ruines in Tikal te bezoeken. Ja, die waren wel bijzonder. En niet alleen de ruïnes waren bijzonder ook de tarantula en de giftige slangen maakte indruk.

Uiteindelijk sloot ik daar mijn avontuurlijke reis in Guatemala af. Ik vond het een heel bijzonder land waar je van alles kon zien en doen. Voor mij stond er een nieuw avontuur te wachten. Ik had namelijk besloten om naar Belize af te reizen. In mijn volgende update vertel ik daar graag meer over.

Zijn jullie wel eens in Guatemala geweest? Of staat het juist nog op je lijstje? Ik ben benieuwd.