Persoonlijk

Reisupdate – voorbereiding, to do list

Reisupdate

Inmiddels is het alweer acht weken geleden dat ik een artikel schreef over wat je allemaal moet regelen voor een lange reis. Vandaar dat ik een reisupdate schrijf over hoe het is gegaan met mijn voorbereiding maar ook wat ik nog moet afvinken op mijn checklist. 

Naarmate de tijd vordert en ik ook een volledige week met voorbereidingen bezig ben geweest kan ik wel zeggen: ik ben er klaar voor! En dan bedoel ik nog niet letterlijk maar wel voor mijn gevoel. Ondanks dat ik alle vliegtickets al lang had, stelde ik het regelen en het er naar toe leven uit. En dan vraag je je af: waarom? Geen idee, misschien omdat ik wist dat het veel ‘regelwerk’ met zich mee zou brengen. Dus vandaar dat ik besloot om een weekje vrij te nemen van werk en een goede to-do-list te maken; en natuurlijk uit te voeren. 

Zo schreef ik in het artikel wat ik allemaal nog moest regelen voor een lange reis over een aantal belangrijke punten.
1. Reisverzekering afsluiten
2. Wat voor kleding neem je mee?
3. Creditcard aanschaffen
4. Visum regelen
5. Inentingen laten zetten
6. Geld zaken op orde maken
7. Overnachtingen regelen
8. Loneley planet kopen
9. Stoel KLM reserveren

De meeste punten zijn inmiddels afgestreept. Maar dat heeft zeker wel wat tijd gekost. Zo kun je niet zomaar elke reisverzekering afsluiten, nee zeker als je voor een lange reis (bijvoorbeeld een jaar) weggaat; dan heb je niets aan een uitbreiding tot 180 dagen. Maar vind maar eens een goede, betaalbare en voor een langere tijd een reisverzekering. Uiteindelijk na veel speurwerk en telefoontjes ben ik uitgekomen bij een goede verzekering: Globetrotter Verzekering.

Met het tweede punt ben ik af en toe bezig. Het is meer dat ik vooral nadenk bij aankopen of bij bijna-aankopen of ik het echt nodig heb en of niet. Ik moet zeggen die manier van denken is wel goed voor je portemonnee. Ook al heb ik al wel een aantal leuke items gekocht waarvan ik zeker weet dat ik die met 30°C ga dragen op het strand in Costa Rica. En de benodigde TEVA sandalen zijn ook aangeschaft. Niet echt mijn soort sandaal maar gelukkig ik heb ik een redelijk ‘hippe’ variant gevonden.

Dan de creditcard, dat was gelukkig heel makkelijk. Even bij mijn bank binnen gestapt en voila; er werd er eentje naar mijn huis gestuurd. Wel kost dit elke maand €1,25. Maar dat valt gelukkig nog wel mee. Ik heb hem gelijkt ‘uitgeprobeerd’ want de eerste aankopen zijn al gedaan.

Dan het visum of  de benodigde papieren voor Canada en Costa Rica. Voor Canada heb ik voor zo’n 7 dollar een ETA gekocht. Dat heb je sinds 2016 nodig als je naar Canada gaat. En voor Costa Rica heb ik uiteindelijk niks geregeld, expres niet. Ondanks dat ik online allemaal verhalen las dat je echt moet kunnen aantonen (op het vliegveld) dat je binnen 90 dagen weer weggaat, heb ik besloten om geen busticket te boeken. Om een redelijk lang verhaal kort te maken; ik heb contact gehad met de taalschool in Costa Rica en daar kreeg ik als reactie dat het niet nodig was. Dus hopelijk krijg ik daar ter plekke geen moeilijkheden. Anders is dat weer een nieuwe uitdaging..,

Dan de inentingen waar ik totaal niet naar uit keek, maar wel belangrijk en nodig zijn. Gelukkig had ik al een aantal benodigde inentingen dus ik ben alleen voor een tweede vaccinatie van Hepatitis A gegaan. Maar wel de hele reeks (3 keer) voor Hepatitis B. Dus helaas moet ik nu nog twee keer langs. Waar ik wel achter ben gekomen is dat ik niet andere reizigers zou aanraden om naar de GGD te gaan. Zelf ben ik hier wel naar toe gegaan maar hoe het tot nu toe gegaan is, ben ik niet tevreden over. En dat komt onder andere door de service en de informatie die online te vinden is (prijslijsten). Misschien is dit per GGD anders, dat zou kunnen. Maar over de GGD in Utrecht ben ik niet tevreden. Ik adviseer dan ook om even langs je huisarts te gaan en daar het één en ander na te vragen.

Dan de geldzaken dat was ook vrij simpel. Samen met mijn ouders ben ik naar mijn bank gegaan en heb ik hen officieel toegang gegeven tot mijn spaarrekening. Op die manier kunnen zij, als dat ooit nodig zou zijn, mij helpen vanuit Nederland.

Dan de overnachtingen. Tot nu toe heb ik alleen nog een overnachting in San Jose (Costa Rica) vastgelegd. Omdat ik ’s avonds om 21:30 aankom in San Jose en dan eigenlijk nog zo’n 3,5 a 4 uur moet reizen naar de locatie van mijn taalschool. Heb ik besloten om eerst in San Jose te overnachten en dan de volgende dag als het licht is, opzoek te gaan naar het busstation. Het was nog vrij lastig om iets, naar mijn wens, te vinden. Ik heb uiteindelijk besloten om voor een hotel en dus voor een luxere overnachting te gaan omdat ik toch al weken in Canada in gedeelde kamers zal verblijven. Dus een nachtje in een fijn hotel is denk ik dan wel fijn. Voor €60 euro heb ik een kamer geboekt in het Marriott hotel. Voor Canada ligt alles nog open. Dat is ook nog iets wat ik verder wil uitzoeken. Zo denk ik nu aan een paar dagen in een Airbnb en dan in een hostel om vervolgens weer naar verschillende Airbnb’s te gaan om later weer naar een hostel. Vrij ingewikkeld voor nu, maar een klein reisschema moet ik dus nog even maken.

Als één na laatste punt de Lonely Planet. Ik heb, dankzij een lieve vriendin, al drie Lonely Planets in PDF. Maar ik miste nog een boekje over Toronto en omgeving. Dus ik heb dit keer gekozen om een (paper) reisboekje over Toronto te kopen. Een klein en zeer handig reisboekje met uitneembare kaart.

En als laatste punt dé vliegtuigstoel kiezen die ik graag wil. Helaas viel dat een beetje in het water. Ik had gedacht dat ik die stoel kon kiezen voor zo’n €50/€60 euro. Maar toen ik er eindelijk klaar voor was en dacht nu ga ik de perfecte stoel kiezen (aan het raam), bleek dat 3/4 van het vliegtuig al bezet was en dus ook geen raamstoelen meer. Daarbij was het gewoon gratis.. Als ik dat had geweten, had ik wel maanden eerder een fijne stoel geboekt. Maar goed, ik heb nu alsnog een stoel misschien niet de allerbeste maar ook hier ben ik wel tevreden mee. En achteraf scheelt het mij weer €50/€60.

Dus al met al heb ik al een hoop voor elkaar. Toch zijn er nog wel een aantal punten die ik moet regelen. Ik heb ze maar even kort opgesomd 

1. CV in het Engels en Spaans maken
2. eerste overnachting(en) in Toronto boeken
3. pasfoto’s laten maken
4. alvast een selectie maken waar ik naar toe wil in Canada en Costa Rica
5. inpaklijst maken
6. baan opzeggen
7. aantal spullen nog aanschaffen; bluetooth muis, klamboe, hoofdlamp en misschien malaria tabletten

Voor nu was dit de reisupdate. Ik heb er heel veel zin in en steeds vaker in gedachten ben ik aan het nadenken maar ook aan het vooruit dromen op mijn reis.

Bedankt voor het lezen!

 

No Comments

Leave a Reply