Persoonlijk

Bali – backpacken in Indonesië | Wereldreis |

Reizen Bali

Na een goede vlucht zijn we aangekomen in Bali. En onze eerste reactie was: wat is het hier heet. Je kent vast wel het gevoel dat je in de dierentuin in een tropische kas loopt. Buiten de kas voelt het nog lekker maar zodra je door de klapdeuren gaat beslaat je bril en voel je de warmte. Niet echt lekker warm. Zo voelde het voor ons ook de eerste dagen. Veel zweten en meerdere malen een verfrissende douche op een dag.

Reizen in Bali

We begonnen onze route door Bali in Changgu. Online lees je dat dit echt een hippe plek is. Veel toeristen en digital nomads verblijven hier. Waarom hier? Omdat het vlakbij het strand ligt en er zijn veel Europese koffie/eettentjes. Voor mij persoonlijk was het iets te toeristisch. Overal scooters en drukte. Onze Airbnb daarentegen was erg fijn. We hadden een mooie kamer en een zwembad.

Na Changgu besloten we naar Ubud te reizen. Met een taxi vertrokken we voor €25 euro naar Ubud. Het is in Bali heel normaal om een taxi te nemen. Het is snel, veilig en makkelijk. Er zijn wel shuttlebusjes maar dan moet je langer wachten tot de bus vertrekt. De bus moet eerst voldoende passagiers hebben.

Ubud is ook weer een toeristische plek maar op de één of andere manier toch fijner dan Changgu. Daarbij is er rondom Ubud veel meer te zien. Meer natuur en tempels. We huurden daarom ook bij onze Airbnb een scooter en hebben een aantal prachtige plekjes bezocht. We aten regelmatig bij een favoriete Warung. Een Warung is een lokaal restaurant waar ze voor een kleine prijs heerlijke Indonesische gerechten serveren. In heel Bali vind je van dit soort tentjes.

Het eten dat is heerlijk! We genieten enorm van het eten. We hebben een enkele keer iets anders besteld dan Indonesisch maar dan blijkt het toch niet heel lekker te zijn. In de Indonesische keuken worden veel kruiden gebruikt waardoor het al snel heel lekker smaakt. Gisteravond bestelde ik een heerlijke nasi goreng met saté voor €3.

Gevaarlijke boottocht

Na een aantal nachten in Ubud besloten we met de boot naar de eilanden die bij Bali horen te gaan. Van te voren had mijn vader al gewaarschuwd zoek een goede boot en stap niet in een boot waar teveel mensen in worden toegelaten. Het is een probleem hier in Indonesië dat de boten met te veel mensen het water op gaan. Door de soms hoge golven is het voorgekomen dat er een ongeluk gebeurt. Gelukkig is bij ons alles goed gegaan. We vertrokken naar Nusa Lembongan. Een eiland op dertig minuten varen van Bali. Een eiland met prachtige kliffen en spectaculaire zichten. Na alle toeristische restaurantjes was het heel fijn om naar een eiland te gaan en zoveel moois te zien.

Op het eiland Nusa Lembongan hebben we twee nachten geslapen in een kleinschalig hotel. We hadden onze eigen bungalow met buiten douche. Dat klinkt natuurlijk heel mooi en ziet er ook mooi uit op de foto’s. Maar realiseer je ook dat je alles van je buren kunt horen. En een open douche brengt ook sneller ongedierte met zich mee. Na twee nachten vertrokken we opnieuw met een boot, dit keer maar tien minuten varen, naar het volgende eiland: Nusa Penida.

Eigenlijk te gevaarlijk

Nusa Penida is net als het andere eiland prachtig om rond te rijden op een scooter. Maar het enige nadeel is de weg. Nou weg, je kunt het niet eens een weg noemen. De weg is helemaal vervaagd. Grote delen van de weg zijn weg. Of stukken zijn volledig met losse stenen en zand bedekt. Eigenlijk te gevaarlijk voor een scooter. Maar als je eenmaal vertrokken bent dan wil je toch graag zien waarvoor je op het eiland bent gekomen. Achteraf hadden we beter een taxi moeten regelen om de hoogtepunten te zien. Want toen Fernando ook een stukje aan het rijden was en we bijna weg slipten riep ik hard: STOP! IK HAAT HET.

Gelukkig kunnen we daar nu achteraf regelmatig om lachen maar op dat moment was ik er zo klaar mee. De plekken waar we, gelukkig veilig, zijn aangekomen waren overigens wel super mooi. Na drie nachten op het eiland gingen we met spierpijn in onze bovenarmen, vanwege het stevig indrukken van de handremmen, met de boot naar Lombok.

In de volgende reisupdate vertel ik over onze reis hier in Lombok en over de schade die de aardbeving in augustus heeft veroorzaakt. Wat de gevolgen zijn voor de bevolking hier en of het wel een plek is om rond te reizen. Heb je mijn vorige update gelezen? Over de upgrade van KLM en de IND.