Persoonlijk

Travel Diary 11/12

In deze nieuwe Travel Diary zie je mijn laatste dagen in Canada en mijn reis en eerste week in Costa Rica. Costa Rica is ook, net als Canada, een prachtig land. Tot dusver heb ik nog maar een heel klein deel gezien van dit groene land. Maar ik kan wel zeggen dat dit een groot contrast is met Canada. Het was dan ook de eerste week wel eventjes wennen. Gelukkig ben ik er op dit moment “aan gewend” en komt de “lay back sfeer” steeds meer tevoorschijn. Kijk je mee naar de afgelopen twee weken?

Na twee weken in Vancouver (en omgeving) was ik weer terug in Toronto. Inmiddels was ik al vijf keer op het vliegveld geweest dus ik wist de weg naar het hostel wel te vinden. Gelukkig kon ik de laatste 1,5 week in Toronto in het fijne hostel, waar ik al eerder verbleef, verblijven. Deze bijna twee weken stonden vooral in het teken van relaxen en aan mijn blog werken. Daarbij was ik ook een beetje moe om continue nieuwe mensen te ontmoeten en te vertellen wat je al wel niet hebt gedaan en wat je plannen zijn. Dus een paar dagen even “niks” doen was heel fijn.
Indian TorontoMaar op vrijdag ging ik samen met Cyrille, die ik al eerder in het hostel had leren kennen en twee vrienden van hem, eten in een leuk restaurant. En ik bestelde deze heerlijke curry.
st lawrence marker
Op zaterdag besloot ik er nog eens op uit te gaan. Ik kocht een heerlijk chocolade-kersen brood. Die ik later die middag gewoon droog op at. Geen boter of ander smeersel nodig, de kersen maken het namelijk af!

Toronto

Ook bezocht ik The Distillery District. Dat is een kleine buurt waar je kunstgalerieën, winkeltjes en een aantal cafés en restaurants vindt. Als je door deze buurt loopt, loop je even totaal ergens anders. Alles is namelijk in een oude stijl gebouwd.

Op zondag deed ik niet zoveel; ja relaxen en op Netflix een serie kijken. Maar die dag was er in Kensington Market een evenement. Er waren allemaal kraampjes, acts en muziek. En omdat het hostel toch op twee minuten lopen lag, ging ik even kijken.

Origineel om je auto zo te pimpen toch?

Toronto

Op maandag ging ik samen met Mirrijn een dagje op pad. Grappig was dat ze uit Utrecht kwam en ook 25 jaar was. We huurde fietsen bij het hostel en fietste de hele stad door. En later die middag namen we de boot naar Toronto Island om voor de laatste keer te genieten van dit mooie uitzicht.

En langzaam vaar je weg van de drukke stad en kom je aan op Toronto Island.

Als het lekker weer is, zoals die dag, dan kun je op diverse strandjes heerlijk zwemmen. Hier stopte we eventjes en zagen het andere deel van Toronto. Er wordt op dit moment veel gebouwd daar. Omdat het centrum al aardig vol is, worden de omliggende plekken nu aangepakt. Dus wie weet over een aantal jaren, staan er nog meer hoge gebouwen.

Toronto

Op dinsdag ging ik weer een dagje naar de bibliotheek. In Toronto zijn er meerdere bibliotheken, maar één daarvan is wel de grootste. Helaas was de wifi zo slecht (althans op mijn computer), dat ik besloot naar een Starbucks in de buurt te gaan. Daar heb ik een aantal uren aan mijn blog gewerkt onder het genot van een kopje koffie en een banana nut loaf. Erg lekker overigens!

Op woensdag zat ik weer een tijd in de Starbucks en ging ik ’s avonds Italiaans eten met iemand uit het hostel. Helaas geen goede foto, maar de pizza die ik bestelde was erg lekker.
Op donderdag was het dan eindelijk tijd om naar de kapper te gaan. Ik wilde eigenlijk al weken naar de kapper maar telkens kwam het er niet van. Maar ik besloot dat voordat ik naar Costa Rica zou gaan, in een kappersstoel te zitten. Dankzij mijn zussen en broertje (cadeau voor verjaardag) heb ik een fijne behandeling gehad.

Na de kapper was het tijd om nog wat kleding te kopen. Ik moest nog wat korte broekjes hebben en een aantal t-shirts. En bij de H&M slaag je altijd wel. Dus met een goede buit liep ik de winkel weer uit.

Op het dakterras van het hostel is het lekker om te genieten van het uitzicht en de zon! Niet veel hostels hebben een dakterras en al helemaal niet met dit uitzicht.

Toronto

Vrijdag was Canada Day. Zelf heb ik er niet heel veel van gemerkt behalve dat veel winkels dicht waren. Maar ’s avonds was er op diverse plekken in de stad vuurwerk.

Helaas moesten we wel lang wachten maar de show was erg indrukwekkend. Vanaf een boot in het water staken ze het vuurwerk af. Dus iedereen vanaf de kant had een mooi zicht. En overdag zag ik niet zoveel mensen maar ’s avonds waren er wel duizenden mensen. Auto’s op de weg konden niet meer rijden omdat iedereen de stoplichten negeerde en maar liep.

Aviancia

Zaterdag deed ik ’s ochtends nog de laatste boodschappen en ging ik voor de laatste keer naar het vliegveld. Met Avianca vloog ik eerst van Toronto naar San Salvador en vervolgens door naar San Jose.

Avianca

Tja.. eten in het vliegtuig is niet bij elke maatschappij even goed. Maar gelukkig had ik zelf ook nog eten mee.

Op San Salvador moest ik ongeveer 40 minuten wachten om vervolgens met de zelfde crew in een ander vliegtuig te stappen. Het tweede deel ging erg snel. Het was een kwestie van opstijgen, wat papierwerk invullen, iets drinken en weer landen.

Costa Rica

Eenmaal aangekomen in San Jose werd ik overspoeld door mannen die mij wel met de taxi ergens heen wilde brengen. Maar ik wist dat er een gratis shuttle bus was van het hotel. Maar tussen zoveel mannen één mannetje zoeken die jij nodig hebt is lastig. Daarbij moest ik nog aan geld komen. In Costa Rica betalen ze met Colones. Helaas kon ik op het vliegveld niet pinnen. Maar was er wel iemand zo aardig om voor mij het hotel te bellen en te vragen waar de shuttle bus was. Na ongeveer 20 minuten zat ik in het busje naar het hotel. Waar ik, na een lange dag, heerlijk kon slapen.

De volgende ochtend stond ik vroeg op zodat ik nog even geld kon pinnen. En gebruikte ik voor het eerst deze money belt. Niet erg charmante maar wel veilig.

Het is wel even wennen dit soort bedragen. Hier heb ik 40.000 Colones vast met een waarde van 65 euro.

Costa Rica

Na een busrit van vier uur kwam ik om 14:00 in Puerto Viejo de Talamanca aan. De rit naar dit kleine plaatsje was erg mooi. Je waant je helemaal in een jungle. Zoveel groen en bijzondere planten, bomen en bloemen. Hier zie je dat ze met oude kokosnoten een gat in de weg proberen op te vullen.

Eenmaal in het hostel was het wel eventjes wennen. Ten eerste de temperatuur verschillen, het is hier veel warmer. Maar ook het regenseizoen, het kan soms uren regenen maar daarna kan het ook zo weer heel zonnig zijn. De supermarkten hebben een veel kleiner aanbod, dus het is echt zoeken naar items om een gerecht te maken. En dan de vele beestjes.. Tja, welkom in Costa Rica!

Het hostel zelf is erg schattig. Het heeft maar tien bedden dus heel kleinschalig. En de tuin is net een jungle. Hier zie je vanaf het terras boven het uitzicht. Het leuke is dat als het dan even hard regent je toch droog min of meer buiten kunt zitten.

Costa Rica

Maar als de zon schijnt is deze omgeving echt zó mooi..

Het dorpje zelf is niet zo groot, maar toch genoeg winkeltjes en restaurantjes. Echt een plekje waar je goed kunt relaxen. Helaas is het als het donker wordt niet altijd veilig. Dus dat is wel even wennen. Ook al is het maar één straat waar je moet lopen, dan raden ze je sterk aan om een taxi te nemen. En dat is wel gek. Maar het komt voor dat men met een machete uit de bosjes komt en alles van je wilt hebben. En met die gedachte neem ik dan liever een taxi. Ook al is het maar 5 minuten lopen.

Maar voordat het donker is, zie je veel van dit soort mooie plaatjes.

Costa Rica

En daar wordt je gewoon blij van!

Het verschil met Nederland is wel dat het hier sneller donkerder is. Om 18:00 is het hier echt al donker. Daarom doe je veel activiteiten ’s ochtends of ’s middags.

Dus dan sta je vroeg op (07:15) om naar de bakker te gaan.

Costa Rica

En ’s middags of ’s ochtends heb ik les (vier uur). En dan zitten we in de tuin of op het terras van het hostel.

Ziplinen Costa Rica

Ook ging ik samen met iemand uit het hostel ziplinen. In het begin was dat wel spannend maar na twee kabels had ik de techniek wel onder de knie.

En dit was mijn laatste week in Canada en mijn eerste week in Costa Rica. De aankomende twee weken verblijf ik nog in het hostel met de taalschool. En daarna ben ik van plan om naar Bocas del Toro (Panama) te gaan voor een aantal dagen. En daarna ga ik (waarschijnlijk) terug naar Costa Rica om daar rond te reizen. Maar exacte plannen moet ik nog maken. Voor nu moet ik nog even aan de bak met mijn Spaans.

Tot over twee weken!

2 Comments

Annemieke
    17 juli 2016 at 11:28

Kan me voorstellen dat je een poosje nodig had om je aan te passen maar zo te lezen is dat je goed gelukt.
    Do as the locals do, is nog altijd het beste advies dat ik ooit kreeg.

Emma
    17 juli 2016 at 19:33

haha ja inmiddels doe ik ook lekker rustig aan. Maar dat gaat ook vanzelf wel, het is soms zo warm. Het enige waar ik niet helemaal in mee ga, is het eten. Elke dag rijst met bonen is een beetje teveel. Maar afgelopen week heeft mijn Spaanse leraar gekookt. Dat was rijst met bonen, een salade, gebakken banaan en kip. En dat was wel erg lekker. Maar niet voor elke dag;)