Persoonlijk

Travel Diary 13,14

Puerto Viejo

Afgelopen twee weken was ik nog in Puerto Viejo de Talamanca in Costa Rica. Ik volgde mijn Spaanse taallessen, ging meerdere keren naar prachtige tropische stranden, bezocht twee stadjes, moest een aantal dagen doen met heel weinig water en meer..

Cahuita

Het weekend voor mijn tweede week Spaans gingen we met iedereen van het hostel naar Cahuita. Een busritje van twintig minuten. Eenmaal aangekomen daar bleek dat het muziekfestival, waarvoor we kwamen pas later die avond begon. Daarom besloten we ergens wat te gaan drinken en spelletjes te spelen.

Tijdens het festival traden er verschillende artiesten op. Niet alleen uit Costa Rica maar ook uit Nicaragua. Niet elke artiest was even goed.. maar de sfeer was wel goed.

Punta Uva

De volgende dag regende het in het begin maar dat weerhield ons er niet van om toch naar het strand te gaan.

Ook al was het bewolkt, het was warm dus prima te vertoeven op het strand.

En tijd om mooie foto’s te maken. Dit is het strand in Punta Uva. Naar mijn mening het mooiste strand hier in Puerto Viejo de Talamanca.

Punta Uva
Ik werd er helemaal happy van.

Puerto Viejo
’s Avonds gingen we uit eten. Het eten in de restaurants hier is toch even anders dan in Nederland. Niet omdat het menu anders is. Maar meer wat je voorgeschoteld krijgt. Dit gerecht viel nog mee, maar ik heb ook een keer een hamburger besteld en die was toch anders dan dat ik in gedachten had. Een burger die niet helemaal gaar was, één blaadje sla, een plakje ham en een plakje cheddar kaas (niet gesmolten). Met een cola erbij moest ik uiteindelijk zo’n negen euro afreken.

Cahuita
Ook bezocht ik het Nationaal Park in Cahuita. Het is een gratis park waar je veel dieren kunt spotten. Altijd handig om een foto van de plattegrond te maken.

Zo zagen we deze giftige slang. De gids vertelde dat deze slang drie keer bijt. De eerste keer om te ‘proeven’, de tweede keer raak je buitenbewustzijn en de derde keer ben je dood..

Het park is gratis maar een kleine bijdrage wordt wel gewaardeerd. Als je interesse in een lokale gids hebt dan kun je in het begin van het park een deal sluiten met één van de gidsen. Ik vond het persoonlijk leuk om met een gids op pad te gaan. Hij liet ons tenslotte alle bijzondere dieren zien. En daarnaast gaf hij ook informatie over het park en de dieren.

Cahuita
Helaas was net mijn fotocamera een aantal dagen ervoor kapot gegaan. Dus ik moest alle mooie dieren met mijn telefoon fotograferen. En een aapje dat snel is, kreeg ik dus niet goed op de foto. Zie hier het resultaat.

Het park bestaat eigenlijk uit één recht pad waar je onderweg een hoop tegenkomt. Onze gids liep voorop om de beste spots te zoeken. We betaalde per persoon 10 dollar om met de gids mee te gaan.

Gelukkig zagen we genoeg mooie dieren. De één zagen we net iets gemakkelijker dan de ander.

Cahuita

En onze gids wilde even laten zien wat hij wel niet allemaal in huis had.

Wat je hier veel ziet zijn rijen van mieren die elk een klein blaadje meedragen naar het nest.

In het midden van het park was er gelegenheid om te zwemmen. Het water lijkt vies maar was gewoon heel schoon.

Hello there!

Maar de mogelijkheid om gewoon in zee te zwemmen was er ook. Dit is nog eens wat anders dan zwemmen in Nederland. Geen hoge gebouwen, geen druk strand en lekker aangenaam water.

Puerto Viejo

Diezelfde week besloten we wat vaker samen te gaan eten. Iedere avond zorgde één of twee mensen voor het eten. Dit is toch gezelliger dan dat iedereen zijn eigen eten maakt.

Pancakes

Zo maakte ik die week zo’n 24 pannenkoeken. Uiteindelijk had ik niet meer zo’n trek. Maar de volgende ochtend waren ze ook nog erg lekker.

Surfen

Ook had ik mijn allereerste surfles ooit. Helaas was het surfen niet aan mij besteedt. Dus na één les had ik het wel gezien. Maar kijken naar surfers was ook leuk. Het jongetje hier op de foto was trouwens aan het relaxen in het zand.

Puerto Viejo

Tijdens onze Spaanse les gingen we op pad. Onze leraar liet ons wat leuke plekken in de omgeving zien. En zo kwamen we ook deze bijzondere palmboom tegen.

Vervolgens liepen we door het park richting het strand genaamd Cockles. Zeker een leuke route om te lopen. Je komt veel dieren en bijzondere planten/bomen tegen.

Zoals te zien op deze foto.

Puerto Viejo

Het is bijzonder om hier rond te lopen omdat het namelijk zo anders is dan in Europa.

Uiteindelijk kwamen we bij deze rotspartij uit waar we een mooi zicht hadden op het strand Cockles. Het was wel uitkijken dat je niet uitgleed.

Op vrijdag hadden we als verrassing een ontbijt geregeld voor onze Spaanse leraar. Omdat twee leuke Belgische meisjes hun laatste les hadden besloten we een ontbijtje te regelen. We hadden tenslotte al om 08:00 les die dag.

Puerto Viejo

Diezelfde dag kookte hij voor ons een typisch Costericaans gerecht: rijst met bonen, kip, salade en gebakken banaan.

BriBri

Na de lekkere lunch ging ik samen met iemand van het hostel naar de waterval in Bri Bri. Ondanks dat voor mij de waterval niet mega bijzonder was, was het wel een leuke plek om naar toe te gaan. Omdat ik in Canada nog wel mooiere watervallen had gezien, was deze niet zo bijzonder. Maar het leuke aan deze waterval was dat we wel konden zwemmen.

Limon

Op zaterdag besloten we naar Limon te gaan. Een grotere stad op iets meer dan een uur rijden. Helaas was het de hele dag regenachtig dus dat was jammer. We hebben wel een kerk bezocht en zijn naar deze overdekte markt gegaan.

Daarna gingen we met de taxi naar een strand net buiten het stadje. Daar aten we op aanraden van iemand bij een restaurant aan het water. Het uitzicht was mooi, zeker als de zon zou schijnen was dit een leuke plek geweest. Maar het eten daarentegen was slecht..

Puerto Viejo

Later die avond gingen we uiteten. Dit keer bij een beter maar ook gelijk duurder restaurant. In veel restaurants heb je op bepaalde tijdstippen dat de cocktails tweede gratis zijn. En deze fruitcocktail was erg lekker.

Puerto viejo

De volgende dag werd ik wakker en zag ik dit. Het hostel heeft twee kleine katten van ongeveer 11 weken oud. Helaas is hun moeder na een paar weken na de geboorte doodgegaan. Ze is in de tuin gebeten door een slang en heeft dat niet overleefd. Gelukkig krijgen de katten veel aandacht van alle toeristen hier in het hostel. Maar zielig is het wel..

Puerto Viejo

Na de Spaanse les ging ik kijken op het strand naar twee meiden die gingen surfen. Daar haalde ik meer plezier uit dan het surfen zelf;)

Maar een beetje studeren moest ook nog gebeuren.

De volgende dag gingen we na onze Spaanse les nog een keer naar Punta Uva. We huurde een fiets (a 5 dollar per dag) en fietste naar het strand.

Puerto Viejo

En onderweg zagen we deze luiaard van heel dichtbij. Normaal gesproken zitten ze hoog in de boom en komen ze één keer per week naar beneden. Zodat ze daar hun behoefte kunnen doen en gaan daarna weer de boom in.

Punta Uva

Eenmaal aangekomen op Punta Uva hebben we heerlijk in de zee gezwommen en genoten van het goede weer.

Puerto Viejo

De volgende dag ontmoette ik deze lieve vriend. Hij had honger en at zomaar een klein kikkertje op. Je kon het kikkertje door heel zijn lijf zien gaan.

’s Avonds liepen we nog even naar het strand om een mooie foto te maken van de zon die onderging. Het is hier trouwens al om 18:00 donker.

In het weekend werden we uitgenodigd door onze Spaanse leraar om zijn dochters zesde verjaardag op het strand te vieren. Dus we besloten daarheen te gaan en gaven twee cadeautjes ingepakt in servetjes uit Amsterdam. Een andere Spaanse leraar (uit Spanje) had in een hele grote pan paella gemaakt, smaakte erg lekker.

Puerto Viejo

De volgende dag besloten we om naar Manzanillo park te gaan. Het was dertig graden en de zon scheen volop. En omdat we met iemand waren die heel langzaam fietste deden we er bijna 1,5 uur over. En bij aankomst bleek het ook nog eens mega druk te zijn. Gelukkig konden we in de zee afkoelen en relaxen.

Onderweg zagen we ook nog wat dieren.

Manzanillo

Het strand was wel erg mooi maar de zee had veel stenen wat het strand minder fijn maakte.

Je kunt in het park ook rondlopen en onder andere naar een uitzichtpunt gaan waar je bovenstaand uitzicht hebt. Maar doordat het vrij modderig en glad was besloten we niet verder te lopen. Daarbij was ik ook nog eens uitgegleden.. Dus ik had er snel genoeg van. Op dit moment heb ik een vrij grote blauwe plek op mijn been. Leuk souvenirtje zegt men…

En bij terugkomst bleek ook dat we geen water hadden. Het hele weekend was het erg druk hier. Omdat iedereen een extra lang weekend had besloten veel mensen uit de stad naar de kust te gaan. Maar dat betekende ook dat er meer water werd verbruikt, wat resulteerde in geen water meer. Op dit moment hebben we al drie dagen lang last van weinig tot geen water. Soms erg vervelend als je al het zand even wilt afspoelen of even naar de wc moet. Maar ook dat hoort bij Costa Rica.

Wat zijn mijn plannen voor de aankomende twee weken? Deze week blijf ik nog hier in Costa Rica en zondag vertrek ik naar Panama City. Dat is een hele rit, zeker omdat ik niet weet hoeveel tijd het gaat kosten om de grens over te gaan. Sommige mensen die ik sprak deden het in dertig minuten, anderen hadden minder geluk en moesten soms drie uur wachten. We zullen het zien. Eerst Panama City daarna richting Bocas del Toro. Tot over twee weken!

10 Comments

Klaas Kromhout
    27 juli 2016 at 07:19

Zo te zien en te lezen is Costa Rica een mooi land en je hebt het verder niet over veiligheid, dus dat zit wel goed? Mooie natuur in elk geval, prachtige stranden en het eten lijkt ook niet verkeerd. Prima. Hier in Nederland hebben we ook volop zomer, vorige week was erg warm, nu is het gewoon lekker. Ben je goed gevorderd met je Spaans? Mooi vervolg van je reis.

27 juli 2016 at 20:37

Bedankt Klaas voor je reactie, altijd leuk als er iemand reageert op mijn blog! De veiligheid hier, in Puerto Viejo de Talamanca is niet erg goed. En dat is voor veel reizigers even wennen. Zo kan ik in Nederland makkelijk om 22:00 ’s avonds naar huis fietsen/lopen. Maar hier raden ze dat sterk af. Rond 18:00 is het hier al donker en wanneer er minder mensen op straat lopen raden ze het sterk af om alleen over straat te lopen. Mensen zullen je niet doden maar komen wel met een kapmes te voorschijn. Dreigen vervolgens en willen alle waardevolle spullen van je hebben. Het komt ook voor dat je later wordt benaderd of je je eigen spullen wilt terugkopen. Op die manier verdienen zij er geld aan. Dus ook al is het maar één kleine rechte straat, neem een taxi. En de taxi’s kosten hier niets. Maar het is wel eventjes wennen en maakt het ook dat je ’s avonds minder snel even alleen er op uit gaat.

Ondanks het regenseizoen is het weer hier goed. Het is elke dag wel 30 graden maar vaak wel benauwd. Het gekke hier is dat het weer zo snel anders kan zijn. Zo kan het ’s ochtends regenen en twee uur later helder met veel zon.

Gelukkig is het weer in Nederland ook beter. Want jullie hebben wel veel slechte dagen gehad toch? Geniet van het mooie weer nu in Nederland!

Meeus Anouck
    28 juli 2016 at 09:08

Hey Emma, echt superblog, kan niet wachten tot de avonturen in Panama. Dan weet ik of ik dit volgend jaar moet doen :)

28 juli 2016 at 19:06

Thanks Anouck voor je reactie! Over twee weken zie je mijn ‘avontuur’ in Panama. Succes met de verhuizing naar Londen!

Jessica
    30 juli 2016 at 17:27

Costa Rica is zo mooi en fijn <3 En wat heb je al veel gave dieren gezien :) Luiaards spotten is nog best een kunst hè haha :p

3 augustus 2016 at 04:12

Ja de luiaards laten zich niet gemakkelijk zien. Als je ze ziet dan zijn ze meestal ergens hoog in een boom. Tot afgelopen week… Toen zaten we in een restaurant in Puerto Viejo en opeens kwam daar een luiaard aan. Zo onder het dak, langs de balken naar een grote boom. Daar klom hij via hangende takken naar beneden om daar uiteindelijk zijn behoefte te doen;) Maar ik kon (niet gedaan natuurlijk:P) hem zo aanraken. Dat was wel een bijzonder moment!

Renee
    5 augustus 2016 at 15:33

Leuke blog! Ik ga binnenkort ook naar Costa Rica en Spaans lessen volgen, maar dan in Playa Jacó. Ik ben zelf van plan om ook nog naar Panama City en Bocas del Toro te gaan, dus ik blijf je blog zeker volgen!
    Mag ik vragen bij welke organisatie je Spaans lessen hebt gevolgd?

6 augustus 2016 at 03:23

Hi Renee, bedankt voor je reactie! Op dit moment zit ik in een leuk hostel in Bocas del Toro. En vandaag een mooie tour gedaan naar verschillende eilandjes. Je kunt hier prachtig snorkelen, duiken of surfen! En door het heldere water zie je ook alle mooie zeesterren! Leuk dat je naar Jaco gaat. Daar ga ik ook nog naar toe! Men zegt dat het aan die kant van de kust wat meer toeristisch is (veel grote gebouwen en Amerikanen) maar de golven schijnen wel weer echt veel beter te zijn daar. Ik ga binnenkort nog een artikel schrijven over de route naar Bocas en Panama City dus misschien handig om alvast te lezen. Ik heb mijn Spaanse lessen bij Spanish at locations geboekt. De (Nederlandse) eigenaar heeft 5 taalscholen in Panama en in Costa Rica. Panama City, Boquete, Bocas del Toro, Puerto Viejo en Turrialba. En naast dat het taalscholen zijn, zijn het ook hostels. Zo zit ik op dit moment in het hostel van Spanish at locations maar dan in Bocas.

Hoe lang ga jij Spaanse lessen volgen? En hoe lang ben je van plan om te reizen? Naast Jaco zijn er (in de buurt) nog een aantal plekken die zeker de moeite waard zijn. Die ga ik ook nog bezoeken dus die komen ook weer langs op mijn blog!

Renée
        7 augustus 2016 at 17:14

Ah het klinkt zo mooi, ik ben heel benieuwd naar je post erover! Wanneer ga je naar Jaco? Misschien zijn we er wel tegelijk!
        Ik had nog nooit van die organisatie gehoord, maar ik ga er wel eens heen kijken. Ik heb nu gekozen voor een tussenjaar en heb tot december geboekt bij Academia Tica voor Spaans te leren. Ik verblijf dan op beide locaties, Coronado (vlakbij San José) en Jaco, voor in totaal twaalf weken.
        Ik heb verder nog niets vastgelegd, omdat ik ook geen idee heb wanneer ik precies wil gaan reizen en waarheen precies. Zo staan Panama en Nicaragua wel zeker op het lijstje, maar zou ik ook wel graag naar Mexico en Peru reizen. Ik spreek alleen nog niet zo goed Spaans, dus ik wil me eerst daarop focussen en vanuit Costa Rica verder kijken waar ik heen ga.

Ik heb begin dit jaar ook Costa Rica bezocht en merk wel echt dat ik niet kan wachten om weer terug te zijn. Waar ga je nog allemaal heen in Costa Rica? Ga je ook naar La Fortuna (bij de Arenal vulkaan)? Ik ben vorige keer gereisd via Tortuguero, La Fortuna, Rincon de la Vieja en als laatste naar Tamarindo, dus er valt nog genoeg te ontdekken voor me :)

Renée
    7 augustus 2016 at 17:16

Helemaal vergeten erbij te zetten, maar ik ben van plan om in totaal ongeveer 9 maanden te reizen. Ik vertrek nu in september, dus waarschijnlijk tot juni ergens. Maar wie weet, als ik eenmaal aan het reizen ben, kan het al snel dat ik toch nog langer wegblijf.
    Hoe lang ga jij rondreizen?