Persoonlijk

Travel Diary 15,16

We zijn weer twee weken verder! En in de afgelopen twee weken ben ik zeventien uur onderweg geweest naar Panama City, heb ik op een paradijselijk strand gelegen in Bocas del Toro en de kleurrijke onderwaterwereld gezien. Maar daar vooraf was ik nog een week in Costa Rica. Laten we bij het begin beginnen.

Puerto Viejo

De maandagavond begon met een hele bijzondere pizza. Namelijk met een pizza in een hoorntje. Het schijnt dat je dit soort pizza’s op meer plekken in de wereld kunt eten, maar ik had ze nog nooit eerder gezien. Maar mijn voorkeur gaat wel uit naar een “gewoon” ronde pizza.

Op dinsdag deed ik niet zoveel bijzonders. Ik had Spaanse les, deed wat boodschappen en maakte onderweg deze foto van de zee. Zoals je kunt zien was het weer ook niet super mooi. Maar soms is dat ook niet erg. Elke dag 30 graden is soms ook wel veel.

’s Avonds gingen we ergens wat eten en terwijl we aan het wachten waren om te betalen zagen we opeens een luiaard (sloth) naar beneden komen. En dat was wel heel bijzonder. Ten eerste omdat ze maar één keer per week naar beneden komen om hun behoefte te doen. En ten tweede omdat hij zo het restaurant binnen kwam en rustig via de boomstam (in het restaurant) naar beneden ging.

Puerto Viejo

De volgende dag lagen we na de les op Playa Negra (het strand met het zwarte zand). Waar we dit bijzondere tafereel zagen; een man ging met zijn hond het water in en liet hem daar aan de lijn zwemmen.

Na het strand hadden we trek gekregen dus besloten we naast het hostel bij een restaurantje wat patacones te eten. Dit zijn plat gemaakte bakbananen. Zeker met een beetje zout zijn ze erg lekker.

En op vrijdag was het dan zover. Mijn laatste Spaanse les na vier weken Spaans. Aan het einde kreeg ik inruil voor een Heineken biertje een diploma.

Puerto Viejo

Vervolgens zijn we naar het strand gegaan en hebben daar gezwommen.

En na het strand begon ik alvast met wat spullen bij elkaar te zoeken. De laatste was, was weggebracht dus toen was het een kwestie van alles weer inpakken na vier weken.

Zaterdag was het helaas erg slecht weer maar tegen het einde van de middag klaarde het op. En omdat die dag de hele dag een surf contest zou zijn gingen we snel op onze fietsen naar het strand.

En later lekker eten.

Panama

Op zondag was het dan zover. Ik had een lange reisdag voor de boeg. Om 06:30 stond ik bij de bushalte te wachten op de bus naar de grens met Panama. Gelukkig was het niet zo druk op de grens dus ik kon direct van hokje naar hokje. Bij het ene hokje betaal je een bedrag (11 dollar) omdat je het land uitgaat, bij het volgende hokje vul je een formulier in. Vervolgens ga je dé brug over en sta je in Panama. Dan moet je nog voor 4 dollar een sticker kopen en als laatste stap laat je nog ergens je vliegticket zien en laat je je vingerafdrukken achter.

Boarder Panama

Gelukkig was ik na zo’n 40 minuten klaar maar als je geen geluk hebt kun je zo uren staan wachten..

Panama

Vervolgens nam ik een taxi, een bus, een andere bus en een taxi. Uiteindelijk kwam ik om 00:30 aan in het hostel in Panama City.

Panama City

De volgende dag heb ik eerst lekker uitgeslapen en vervolgens ging ik op pad.

Omdat ik niet direct een supermarkt kon vinden en het inmiddels al 13:00 was, kocht ik maar snel ergens in een drogist wat koekjes. Helaas ging dat iets minder gemakkelijk dan ik dacht. Terwijl ik 20 dollar in mijn hand had en wilde betalen, scheurde ik de 20 dollar in tweeën. En dat was voor de verkoopster genoeg reden om de baas erbij te halen, mijn 20 dollar (na twijfelen) te plakken en goed te checken met een stift. Uiteindelijk accepteerde ze het briefje en kon ik eindelijk mijn koekjes eten.

Sommige delen van Panama City zijn modern, maar ook in veel delen zie je de oude vervallen huizen en rotzooi op de grond.

Panama City

Na veel lopen in de hitte was ik blij dat ik eindelijk de tweede mall had bereikt. Eerst tijd voor een lekker kopje koffie.

Op dag één had ik veel nieuwe indrukken opgedaan qua prijzen van camera’s. Dus ik ging, helaas zonder buit, terug naar het hostel. Het hostel was overigens erg prima.

De volgende ochtend had ik wel een lekker ontbijtje. Simpel maar lekker.

Panama City

Hier nog even een impressie van het hostel. Het hostel ligt in het oude gedeelte van Panama City.

En op het balkon at ik lekker mijn ontbijtje op.

Vervolgens was het weer tijd om op pad te gaan. Dit keer wilde ik thuiskomen met een camera. Onderweg kwam ik in het oude gedeelte een paar mooie gebouwen tegen.

Panama City

Omdat mijn broertje Leonard die dag jarig was trakteerde ik mijzelf op een lekkere smoothie en proostte ik met mijn familie mee.

Uiteindelijk na wat onderhandelen kocht ik een camera. Op de terugweg deed ik nog even wat boodschappen. En liep ik via het oude gedeelte weer terug naar het hostel.

Mooi aanzicht van het hostel.

Panama City

Dag nummer drie stond in het teken van het Panamakanaal en de lange terugreis naar Bocas del Toro.

Toevallig kwam er een boot aan en het hele proces was bijzonder om te zien.

Bocas del Toro

Na een lange nachtrit van tien uur kwamen we ’s ochtends vroeg aan in Bocas del Toro. Omdat we zo vroeg aankwamen (06:00) moest ik nog een uur wachten tot dat het hostel open ging.

Na even wat gerust te hebben ging ik samen met twee Duitse meisjes naar het strand. Als je in Bocas naar een mooi strand wilt, dan is het normaal om met de watertaxi te gaan.

Eenmaal aangekomen op het prachtige eiland, moesten we natuurlijk eerst even op de foto.

Bocas del Toro

Omdat we zo vroeg waren was het nog heel rustig op het strand.

En hebben we heerlijk gelegen onder de palmbomen.

Vervolgens gingen we een stukje lopen over het eiland. Het eiland zelf is heel klein maar heeft alsnog een aantal schattige houten huisjes.

Bocas del Toro

Aan het einde van de middag gingen we met de watertaxi naar een restaurantje/bar midden op het open water. De enige mogelijkheid om daar te komen was ook met watertaxi.

De volgende dag gingen we mee met een tour. De tour bestond uit diverse activiteiten en plekken. Zo gingen we naar Dolphin Bay waar we dolfijnen zagen, naar een prachtig eiland, gingen we snorkelen, deepboarden, zeesterren en wildlife bekijken. Helaas toen we net vertrokken waren begon het keihard te regenen. Uiteindelijk waren we allemaal zeiknat en moesten we met een emmertje het water uit de boot scheppen. Na een uur werd het gelukkig minder.

Gelukkig konden we nog wel lachen!

Bocas del Toro

Want het strand maakte veel goed.

DSC00193 (1)

De volgende dag stond ook weer in het teken van strand. Tja, als je in Bocas del Toro verblijft dan ga je natuurlijk naar de mooie stranden en blijf je niet binnen.

DSC00217 (1)

Dit keer gingen we naar Starfish beach. Van te voren dachten we dat het strand vol zou liggen met zeesterren maar dat viel een beetje tegen. Alsnog hebben we wel een aantal gespot.

DSC00242 (1)

En na het laatste stranddagje vertrokken we weer met de watertaxi.

En tijdens de rit heb je nog mooi uitzicht over het eiland. De volgende dag stond in het teken van reizen. Van Bocas del Toro ging ik weer naar de grens om twee nachten in Puerto Viejo te verblijven.

Natuurlijk heb ik nog veel meer prachtige foto’s van Bocas del Toro maar die komen in een ander artikel terug. Aankomende twee weken verblijf ik eerst een tijdje in Turrialba en vanuit daar ga ik naar Tortuguero.

Bedankt voor het lezen van deze lange Travel Diary. Zijn jullie wel eens in Panama geweest? En wat vonden jullie van het land?

6 Comments

Renée
    11 augustus 2016 at 20:13

Leuk verslag!

11 augustus 2016 at 20:33

Dankjewel Renee!

Annemieke
    12 augustus 2016 at 09:19

Heb je veel aan de taalschool gehad? Ben je vooruit gegaan met je Spaans?

19 augustus 2016 at 18:41

Het heeft wel geholpen maar ik heb er zelf niet hard genoeg aangewerkt. Na de Spaanse les ben ik niet hard gaan studeren. Het was vaak erg heet of dan hadden de mensen in het hostel een leuk plan voor die middag, dus ging ik met ze mee. Maar op dit moment ben ik mijzelf meer aan het pushen om Spaans te leren. En de app Duolingo helpt daarbij erg goed. En voor de komende maanden ben ik nog in Spaanstalige landen dus dat komt wel. Blijven oefenen!

Jessica
    19 augustus 2016 at 03:10

Ohh wat erg van dat dollarbriefje! Gelukkig kon je het nog wel gebruiken ;-) Ik vond Bocas del Toro een beetje tegenvallen, maar dat kan denk ik ook komen door het slechte weer (bijna constant regen) en mijn eerdere bezoek aan de San Blas eilanden (zo mooi!). Desondanks was het wel een hele relaxte plek :) Veel plezier in Tortuguero, is een van mijn favoriete plekken in Costa Rica! <3

19 augustus 2016 at 18:38

Grappig want ik hoor inderdaad meer dat de mensen die eerder (of later) San Blas hebben bezocht daar heel erg enthousiast over zijn. En dat Bocas del Toro dan een beetje tegenvalt. Maar ik heb, vanwege mijn kostenplaatje, niet San Blas bezocht. Dus voor mij was Bocas wel paradijselijk. En ondanks dat we één dag niet heel mooi weer hadden, was het de rest van de tijd wel mooi. Dat heeft er, weet ik wel zeker, veel mee te maken. Als je veel regen hebt, dan ziet alles er veel minder paradijselijk uit. Tortuguero was inderdaad erg mooi. Wel een behoorlijk rit om daar te komen (als je het op de goedkope manier wilt doen). Maar heel bijzonder om daar ’s ochtends vroeg met de kano te varen en alleen het water van de peddel en de vogels hoort. En de schilpadden zelf waren natuurlijk ook heel bijzonder. Schilpadden van 1,5 meter groot en 225 kg. Die zie je niet vaak. En al helemaal niet als ze de eieren begraven.