Persoonlijk

Travel Diary 17,18

Tortuguero

In de afgelopen twee weken heb ik expres een beetje rustig aan gedaan. Na vier maanden reizen had ik heel erg de behoefte om even te relaxen en niets te doen. Geen verplichtingen of niet genoodzaakt voelen om ergens naar toe te gaan. Dus het kwam perfect uit dat ik na mijn week in Panama bij iemand die ik had leren kennen in Puerto Viejo (Costa Rica) kon slapen. Zij loopt hier in Costa Rica stage en heeft haar eigen appartement in Turrialba. En ze was zo aardig om mij in haar appartement te laten verblijven.

Travel Diary

Het appartement is behoorlijk basic (1 groot bord, 1 stoel, geen koekenpan alleen twee pannen etc.) Maar goed genoeg voor mij om hier tijdelijk te verblijven.

Turrialba wordt niet (vaak) bezocht door toeristen. Want Turrialba heeft nou eenmaal niet zoveel te bieden. Behalve voor het raften hoeft men deze plek niet te bezoeken. Maar voor mij was dat helemaal prima. Ik kwam toch niet voor activiteiten.

De dag na aankomst deed ik gelijk mijn twee kaartjes uit Panama op de post.

Travel Diary

En liep ik weer zo’n twintig minuten omhoog naar het appartement. Turrialba ligt tussen allemaal bergen en de weg zelf loopt ook aardig omhoog.

De volgende dag regende het dus besloot ik met de bus naar beneden te gaan. Daar deden we boodschappen en besloten we (ondanks de regen) een ijsje te kopen.

Maar na regen komt… zonneschijn. Dit is het uitzicht vanaf het balkon.

Travel Diary

Op vrijdagmiddag gingen we naar de markt. De markt wordt hier goed bezocht want alle groente en fruit is dan veel goedkoper te krijgen. Het was wel grappig om te zien dat wij de enige toeristen waren. Ja de afgelopen twee weken zijn we heel wat nagekeken en nagetoeterd.

De mango’s en bananen bijvoorbeeld zijn hier spotgoedkoop. Zo betaal je voor één mango maar 0,50 eurocent. En de (Chiquita) bananen groeien hier volop in Costa Rica dus dat kost ook niks.

Dus na behoorlijk wat inkopen liepen we met zware tassen terug.

Travel Diary

Op zaterdagochtend gingen we al vroeg (05:30) op weg naar het busstation. Die dag gingen we namelijk naar Tortuguero. (uitzicht bus)

Om in Tortuguero te komen moet je een boot nemen. Voor zo’n twee euro voeren we voor een uur lang over de rivier. Helemaal geen straf, want het was prachtig!

Eenmaal aangekomen in Tortuguero besloten we direct naar het strand te gaan. Helaas was het vanwege de golven en zandbanken niet erg geschikt om te zwemmen.

Travel Diary

Maar ik kon mijzelf ook wel vermaken met foto’s maken.

En ’s avonds besloten we een heerlijk smoothie te drinken terwijl de zon onderging.

De volgende ochtend hadden we al een vroege excursie. Zo stapte we om 06:00 een kano in en zagen dit mooie plaatje. Ondanks dat het heel vroeg was, was het heel relaxt. Niet omdat we niet hoefde te varen.. Maar we hoorde alle vogels fluiten en elke keer als de peddel in het water ging hoorde we het water klotsen. Best rustgevend dus.

Travel Diary

We begonnen bij deze grote rivier maar al snel gingen we meer het regenwoud in wat echt bijzonder was. Omdat het die nacht had geregend hoorde we alle regendruppels kletteren op de grote palmbladeren.

Onderweg kwamen we diverse bijzondere vogels tegen. Helaas niet altijd even makkelijk om te fotograferen.

Ook een klein kikkertje werd van de grond opgeraapt en op een blad gezet zodat we die van dichtbij konden zien. Je hebt hier ook zoveel dieren hier in diverse kleuren en maten.

Travel Diary

Na drie uur varen was het weer tijd om terug te gaan. Een mooi begin van de dag!

’s Middags zagen we op het strand nog deze man die kokosnoten uit de boom aan het halen was. De kinderen om hem heen wilde maar al te graag helpen.

Dit zie je ook niet dagelijks toch?

Travel Diary

Aan het einde van de middag besloten we nog eventjes te relaxen en lekker een koffie te drinken.

De volgende dag was het weer tijd om terug te keren richting Turrialba. Maar we besloten eerst een nacht in San Jose te blijven.

In de bus kwamen voortdurend mensen met van alles en nog wat langs. Bananenchips, blikjes drinken, fruit of brood.

Travel Diary

Eenmaal in San Jose gingen we direct naar ons hostel. Een prima hostel net buiten het drukke centrum. San Jose, de hoofdstad van Costa Rica hoef je niet te bezoeken. Het is geen mooie stad van zichzelf. Maar als je naar wat modernere winkels wilt, dan zijn er genoeg shopping malls.

Na het inchecken besloten we ergens in de buurt een kopje koffie te drinken.

En later die middag ontmoette we iemand die Karin kende uit Turrialba. Hij bracht ons naar een leuke en moderne mall waar we dit drankje op zijn aanraden bestelde. Een soort smoothie met munt en limoen.

Travel Diary

De volgende ochtend stonden we weer vroeg op en ontbeten we op het terras van het hostel.

Met homemade pancakes!

Eenmaal terug in Turrialba heb ik de laatste dagen van die week mijzelf weer vermaakt met mijn computer. Ik moest nog een aantal dingen uitzoeken en wilde ook de tijd nemen voor mijn blog. Ook heb ik voor het eerst zelf mijn was gewassen, want mijn was laten wassen hier is best prijzig. Aankomende twee weken ga ik weer volop reizen. Zo start ik vandaag in La Fortuna en wil ik de komende dagen ook Monteverde, Montezuma, Santa Teresa, Samara en Tamarindo bezoeken. Het idee is om nog zo’n 2 á 3 weken in Costa Rica te blijven. Ik wil expres niet al te lang blijven omdat Costa Rica een duur land is. En aangezien na 4 maanden mijn geld harder is weggevlogen dan ik hoopte, moet ik nu de kosten een beetje laag houden. Dus Nicaragua it is!

Hebben jullie nog tips voor Costa Rica of Nicaragua? Let me know!

Tot over twee weken!

11 Comments

Reizen & Reistips
    22 augustus 2016 at 08:03

Leuk verslag! En zo zie ik ook nog wat meer van Turrialba. Behoudens dat ik de Volcán Turrialba van een afstand heb zien roken kon ik namelijk niet dichterbij komen. De stad was zojuist onder een aswolk bedekt nadat de vulkaan voor het eerst sinds jaren weer actief werd. Had graag dichterbij willen komen, maar ja… overal politie. San José is inderdaad een matige stad, veel te druk en niet heel erg boeiend. Ga je in Nicaragua ook van de vulkaan afsurfen? Doen! En voor Guatemala kun je op mijn blog ook nog wat tips vinden :)

Veel plezier nog tijdens je reis!

22 augustus 2016 at 14:52

Bedankt voor je reactie! Het lijkt mij wel erg gaaf om van een vulkaan te surfen. Dus hoogstwaarschijnlijk ga ik dat ook wel doen! En over Guatemala ga ik zeker nog een keer op je blog kijken! Lijkt mij een geweldig land ook! Dus ben erg benieuwd!

Irma
    22 augustus 2016 at 09:44

Ga naar Thailand:)) dat is een heel goedkoop en mooi land! Wij zijn er ook van de winter.

22 augustus 2016 at 14:55

Haha ja ik zou ooit wel eens naar Thailand willen; voor het eten en de massages ;) maar voor nu is dat een beetje te ver weg! Hebben jullie al een reisroute uitgestippeld?

Renee
    22 augustus 2016 at 17:26

Tamarindo is echt heel leuk, maar ook erg toeristisch! Ik ben er zelf een paar dagen verbleven, maar het is vooral leuk qua strand, surfen en restaurantjes, maar ook erg duur. Samara staat ook nog hoog op mijn lijstje, het strand daar ziet er zo prachtig uit!

22 augustus 2016 at 21:04

Helaas zijn alle toeristische plekjes erg duur. Ik merk het hier ook in La Fortuna. Alles is zo prijzig. En CR is al niet goedkoop :) Over Samara heb ik ook goede verhalen gehoord, ben erg benieuwd!

Renee
        22 augustus 2016 at 21:11

Ga je ook ziplinen in La Fortuna? Ik vond het echt prachtig daar!

23 augustus 2016 at 17:05

Nee dat ga ik niet doen.. Ik heb het al in Bri Bri gedaan (vlakbij Puerto Viejo) en het is een te duur grapje om twee keer te doen (55 dollar). Maar het was destijds wel heel tof! En ik denk dat Costa Rica een perfect land is om te ziplinen. Ik heb wel de vulkaantour gedaan met de hotsprings. Dat was erg bijzonder!

Jenny - ikreis.net
    22 augustus 2016 at 20:20

De natuur ziet er geweldig uit! Die kleurrijke kikkers en vogels.

Helaas heb ik geen tips voor je, ik ben nog nooit in die regio geweest….

22 augustus 2016 at 21:06

Ja de natuur daar is ook echt prachtig. Op dit moment ben ik in La Fortuna en die omgeving is weer totaal anders met veel bergen en vulkanen. Maar ook weer erg mooi!

Jessica
    23 augustus 2016 at 01:51

Tortuguero is fijn! Welke dieren heb je nog meer gezien daar? :)
    Ik vond Uvita erg fijn. Als je in the Flutterby House overnacht (hele chille plek), slaap je bovendien op enkele minuten lopen van zee en het is daar heel relaxt. Lekker surfen! En niet al te veel toeristen, althans niet toen ik er was.