Persoonlijk

Travel Diary 23,24

Belize

Een nieuwe Travel Diary. Dit keer laat ik je zien waar ik ben geweest in Guatemala en hoe ik naar in het Caribische Belize ben gegaan. Van het zwemmen tussen haaien, tempels beklimmen en oog in oog staan met een tarantula.. Kijk je mee?

Lake Atitlan Guatemala

Deze week begon in Lake Atitlan. Het is een meer tussen twaalf vulkanen in. Ik verbleef in San Pedro, bekend om zijn partysfeer. Maar vanwege het laagseizoen viel dat erg mee. Ik verbleef in een hotel omdat het even duur was als mijn hostel in Antigua. Namelijk 8.95 euro voor een privé kamer met eigen badkamer. Dat kun je toch niet laten schieten?!

Vanaf de kant heb je een prachtig uitzicht over de vulkanen. Helaas vanwege het regenseizoen regende het elke middag. Maar ’s ochtends was het altijd stralend zonnig weer. Perfect om ergens een kopje koffie en een croissant te eten.

En vaak maken de wolken de foto wel mooier ;)

Lake Atitlan Guatemala

Een uitstapje dat ik maakte was het beklimmen van Indian Nose. En het bijzondere aan dit uitstapje was dat je de zonsopkomst zou zien en een mooi zicht op Lake Atitlan zou hebben. Maar voor een zonsopkomst moesten we wel vroeg verzamelen.. 04:00 uur om precies te zijn.

Maar dit is toch prachtig?

Ik probeerde om een panoramafoto te maken en dit is het resultaat..

Semuc Champey

Na vijf nachten Lake Atitlan was het tijd om weer terug te gaan naar Antigua. Daar heb ik nog een aantal nachten geslapen in een heel fijn en net geopend hostel. Na Antigua besloot ik om naar Semuc Champey te gaan. Een erg (erg!) afgelegen plaatsje in de jungle.

Ik boekte via het hostel een dagtour. Bestaande uit het bezoeken aan de waterbronnen, een geweldige tocht door een grot en al zittend in een grote band de rivier af.

Na een klim kwamen we boven op het dek aan. Hier zie je de verschillende poelen. Waar we ons later op spectaculaire wijze van poel naar poel verplaatsten. Denk aan het springen over stenen, glijden en zelfs door een kleine grot waar je maar net schuin je hoofd boven het water kon houden. Want zo laag was de grot.

Semuc Champey

De omgeving was prachtig!

Hier ziet alles er nog rustig uit. Maar als je eenmaal kiest om elke poel aan te doen. Dan moet je er toch aan geloven om sommige angsten te overwinnen.

Nadat we weer terug waren, was de tour door de grot aan de beurt. Voordat we de grot betraden (in zwemkleding) kreeg iedereen een kaars mee. Dat was ook wel nodig want het was pikdonker. En vervolgens liepen, zwommen en klauterden we door de grot. Ondanks dat het water erg koud was, was het één van mijn hoogtepunten in Guatemala.

Flores Guatemala

Na Semuc Champey was Flores aan de beurt. Flores is een klein dorp op een eiland. Het is zo klein dat je in 15 minuten het hele eiland kunt rondlopen. Ondanks dat het zo klein was, waren de prijzen hoger dan verwacht. Maar ondanks dat, was het een perfecte stop om de dag erna Tikal te bezoeken.

Overal zie je de kleine rode tuc tucs rondrijden.

Tikal Guatemala

De volgende dag was Tikal aan de beurt, één van de grootste steden van de Maya’s. Voordat we het grote park betraden, kwam onze gids nog een “schattige” turantula tegen. Toen hij de spin in de auto zette, gilde mensen het uit.

Eenmaal in het park kregen we een rondleiding en mochten we enkele tempels beklimmen!

Het schijnt soms druk te zijn in het park maar toen wij er waren was het alleen onze groep en later kwamen we nog één andere groep tegen. Helemaal prima dus!

Tikal Guatemala

Op een gegeven moment probeer je de mooiste plekjes te vinden om mooie foto’s te schieten. Zo vond ik dit plekje.

Travelhotspots.nl

En bij je collectie hoort natuurlijk ook een foto van jezelf.

Tikal Guatemala

Naast de spin zagen we ook apen, slangen en tucans. Tucans zijn vaak moeilijk te fotograferen; hoog in de boom en vliegen snel weer naar een andere tak. Maar deze bleef perfect zitten voor mijn camera.

Omdat we de sunset- tour hadden geboekt, beklommen we rond 17:30 de hoogste tempel. Helaas bleef de zonsondergang uit, maar het uitzicht was niet minder mooi!

Belize

Na terugkomst in Flores boekte ik een shuttle naar Belize. Bij aankomst in Belize City nam ik de boot naar Caye Caulker. Een bekend eiland in de Caribische zee. En de Caribische kleuren zie je overal.

Omdat orkaan Matthew in het Caribische gebied aanwezig was, was er weinig wind op Caye Caulker. Wat het extra warm maakte. Na een lange wandeling, plofte we dan ook bezweet en dorstig neer bij een restaurantje. Met jawel, een prachtig uitzicht.

En van de drie nachten die ik in Belize bleef, heb ik twee keer een prachtige zonsondergang kunnen zien. Belize is niet goedkoop en na vier dagen heb je het eiland ook wel gezien. Dus reizigers die in de toekomst naar Caye Caulker afreizen, drie nachten is perfect.

Belize

Een dag ging ik mee op snorkeltour. Als je in Belize bent dan zijn snorkelen en duiken toch wel dé activiteiten die je doet. En omdat ik geen duikbruffet heb (en ik het ook wel spannend vind..) ging ik snorkelen. Goedkoop was het niet, maar voor 50 US dollar konden we een paar uur mee op een zeilboot.

Hier op bovenstaande foto zie je goed dat Caye Caulker in tweeën is gesplitst door orkaan Hattie in 1961.

Tijdens het snorkelen hebben we veel onderwaterdieren gespot. En ook kwamen deze haaien even op bezoek. In eerste instantie durfde ik niet in het water te springen. Maar hoe vaak krijg je die kans? En als ze “niks doen” dan moet ik wel. Dus jawel ik heb gezwommen met haaien in Belize!

Belize

Het water was zo helder!!

Dankzij Katri heb ik deze goede onderwaterfoto’s. Toch leuk om te laten zien wat we allemaal hebben gezien onderwater.

We zagen veel onderwaterdieren maar naar mijn idee viel het koraal een beetje tegen. Ik had eerder tijdens mijn reis gesnorkeld in Bocas del Toro (Panama) en daar heb ik heel mooi gekleurd koraal gezien. Maar hier in Belize viel dat eigenlijk een beetje tegen. Maar de vele dieren maakte het dan weer goed!

Belize

Hello there! Ik vond snorkelen met de vinnen maar niks dus ik besloot verder te gaan zonder. Men zegt dat je dan wat meer moet zwemmen en sneller uitgeput bent. Maar dat viel erg mee. Ik had het idee dat ik mijzelf makkelijker kon voortbewegen zonder vinnen aan.

Kijk hoe mooi!

En waar we allemaal erg blij mee waren was het feit dat we met een zeekoe konden zwemmen. Op dit moment zijn er maar twee zeekoeien rondom Caye Caulker en die zijn niet altijd even gemakkelijk te vinden. Maar wij vonden ze en bij poging nummer twee konden we met één een stukje mee zwemmen. Ondanks dat ze er groot en traag uitzien, zijn ze vrij snel. En wat een bijzonder moment was toen hij even ophield met “zwemmen” en om zich heen keek. Dat was ook wel het moment voor ons om hem te laten gaan. Hij had door dat wij er waren en we wilde hem niet teveel storen. Maar deze foto is een mooi bewijs dat we hem eindelijk hadden gevonden.

Na Belize ben ik verder gegaan. De tijd was aangebroken om mijn laatste land in Amerika te bezoeken: Hola Mexico!

Tot over twee weken, in mijn volgende Travel Diary.

2 Comments

Daphne | Travelshot.nl
    10 oktober 2016 at 17:37

Wauw wat prachtig om daar te snorkelen! En bij het zien van die spin kreeg ik ook wel even kippenvel hoor.. :-P

Emma
      13 oktober 2016 at 17:16

Ja het snorkelen was bijzonder. Althans de dieren die we zagen waren bijzonder. Maar helaas vond ik het koraal een beetje tegenvallen. Ik ben ook in Bocas del Toro geweest om te snorkelen, in Panama. En dat was qua koraal veel mooier. Maar daar had je natuurlijk geen haaien of schildpadden. Maar als je de tijd en geld hebt, bezoek dan zeker Belize!