Persoonlijk

Travel Diary Mexico | week 2

Travel Diary Mexico City

Het is tijd voor een nieuwe update vanuit Mexico City. Mijn afgelopen Travel Diary eindigde een beetje ziekjes. Kwam dat nou door de taco die ik had gegeten? Dat is nog steeds de vraag. Maar gelukkig was het maar één dag en kon ik afgelopen week weer genieten van Mexico City. In deze nieuwe Travel Diary vertel ik wat ik afgelopen week heb gedaan, welke romantische stad we bezochten en hoe het nu eigenlijk gaat tussen mij en Fernando.

Vakantie maar toch alleen zijn..

Ja, officieel heb ik vakantie en ben ik naar Mexico gegaan om te kijken of de liefde echt is tussen mij en Fernando. Maar grotendeels van de tijd in Mexico City ben ik alleen. Natuurlijk had ik het liever anders gezien. Als ik het voor het zeggen had, dan waren we continue samen en konden we samen leuke dingen ondernemen. Maar dat zit er niet in. In Mexico zijn de vakantiedagen heel anders geregeld dan in Nederland. Het eerste jaar dat je in een bedrijf komt werken heb je géén recht op vakantiedagen. Het tweede jaar heb je wel recht op vakantie. Maar je moet blij zijn met de acht dagen die je krijgt. Acht dagen vakantie in mijn ogen is niets. Maar de Mexicanen zijn niet anders gewend. En sommige Mexicanen hebben niet eens vakantie. Vakantie is überhaupt een luxe voor Mexicanen. Dus dat ik zo gemakkelijk na mijn wereldreis weer op vakantie kon is echt een luxe! Dat ik grotendeels van de tijd mijzelf moet vermaken en dus alleen ben, neem ik voor lief.

Maar wat heb ik afgelopen week dan gedaan? Voor sommige mensen klinkt het misschien saai, maar ik heb veel gewerkt aan mijn blog en het bewerken van video’s. Maar ook boodschappen doen kan een hele opgaven zijn. Over boodschappen gesproken; ik werd weer bewust van de uitgebreide supermarkten die wij hebben. Door de weeks probeer ik te koken voor mij en Fernando. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Om inspiratie op te doen, gebruik ik de app van de Albert Heijn. Maar helaas is het bijna onmogelijk om de recepten die ik graag had willen maken, daadwerkelijk te maken. Simpelweg omdat ze niets verkopen in de supermarkt. Ondanks dat het een vrij grote supermarkt is, heb ze bijvoorbeeld geen sauzen. Natuurlijk zijn er schappen vol met bonen, olie en honderden soorten mayonaise. Maar saus? Nee, dat is dan weer iets dat ze niet hebben. Dus alleen al boodschappen doen is een hele opgaven. Ik ben zelfs een half uur met het openbaar vervoer naar een grotere supermarkt gegaan, in de hoop een groter aanbod aan te treffen. Uiteindelijk ben ik met twee Japanse saus zakjes weer terug naar huis gegaan. Maar naast de boodschappen vermaak ik mijzelf ook door met de hond Ringo te wandelen, veel kopjes koffie drinken en relaxen in de zon.

Wat een keus bij de bioscoop..

Doordeweeks moeten we het voornamelijk van de tijd ’s avonds hebben. We gaan uiteten, naar de film, naar een bar of eten ergens een ijsje. Zo zijn we afgelopen week naar de nieuwe film van Pirates of the Caribbean geweest. Waar je in Nederland zo’n 12 euro betaald voor een bioscoopkaartje betaal je hier in Mexico ongeveer 2,50 euro. De bioscoopzalen zijn enorm en het aanbod aan eten en drinken dat besteld kan worden voor tijdens de film is zeer uitgebreid. Natuurlijk de bekende nacho’s met pepertjes, pancakes, sandwiches, diverse pizza’s, popcorn met salsa de picante en vele soorten gebak. Wat wil je nog meer?

Toerist in eigen land

Vrijdag was het dan eindelijk zover: we vertrokken met de bus naar San Miguel de Allende. Een stad ten noorden van Mexico City. Fernando werkt op vrijdag maar tot 15:00 uur dus we konden gelukkig vrijdag vertrekken richting deze romantische stad. Het was even spannend of we de bus zouden halen. Want in Mexico City is er altijd, maar dan ook altijd file. Gelukkig waren we op tijd en konden we vier uur later uitstappen in San Miguel. Ik had al zo’n twee maanden eerder een leuke Airbnb in het centrum geboekt. En die beviel ons beiden erg goed. Het was klein maar fijn. Als pluspunt hadden we een dakterras met mooi uitzicht op een aantal kerken. Zeker ’s avonds als alle lichtjes aangingen genoten we van het mooie uitzicht.

Fernando heeft in zijn leven niet veel gereisd en heeft helaas ook niet veel van zijn eigen land Mexico gezien. Het was dan ook extra leuk dat we samen een nieuwe plek konden ontdekken. En wat natuurlijk fijn was dat hij én vloeiend Spaans spreekt en dus altijd het woord nam. En we werden niet “opgelicht” met prijzen. Men kon direct horen en zien dat hij een Mexicaan was. Dus geen rare grapjes met verhoogde prijzen.

San Miguel de Allende heeft een aantal musea, prachtige pleinen, mooie kerken, markten, een uitkijkpunt over de stad, maar bovenal mooie kleurrijke straten. De kiezelstenen straten geven een extra sfeer aan de stad. Men zegt dat het een zeer toeristische stad is. Enigszins ben ik het daarmee eens. Zo vind je veel menukaarten met Engelse uitleg en hangen er bordjes dat je met dollars kunt betalen. Maar als ik het vergelijk met plekken als Playa del Carmen, Tulum en Cancun valt het reuze mee. Het is een stad waar veel Amerikaanse ouderen een tweede huis hebben. Ondanks de ouderen en de toeristen is het zeker een plek die ik aanraad om te bezoeken. Het is er prachtig!

Overdag hebben we ons voornamelijk vermaakt met rondlopen en vele foto’s schieten. We ontdekten dat we beiden een liefde voor fotografie hebben. Dus elkaar wijzen op mooie fotoplekjes kwam regelmatig voor. Inmiddels wacht Fernando ook geduldig met eten, zodat ik even een stukje kan filmen voor mijn video. Hij heeft er zelfs plezier in dat ik de camera weer aanzet en mijzelf film om het één en ander te vertellen. Want veel nieuwe info en tips heb ik opgedaan voor mijn blog. Stay tuned voor meer informatie over deze stad.

Maandag gingen we aan het einde van de dag weer terug naar Mexico City. We hebben allebei enorm genoten van een weekend samen zijn en natuurlijk van deze mooie stad. En inmiddels zijn we na vele gesprekken over de liefde en de toekomst een stel. Tengo un novio en México!

Tot in mijn volgende Travel Diary!

1 Comment

Irma
    23 juni 2017 at 06:45

Gefeliciteerd! Leuk voor jullie. Geniet nog even van je laatste dagen daar Emma.