Reistips

Vlucht vertraagd? Welke vergoeding krijg ik?

Steeds vaker nemen we het vliegtuig om naar onze vakantiebestemming te gaan. Dit is vaak lekker makkelijk en snel.  Maar wat nou als je vlucht vertraging heeft. Heb je dan recht op een vergoeding? Zo ja, hoeveel krijg je dan terug? Of krijg je een vergoeding in de vorm van eten en drinken?

Wat wordt verstaan onder vertraging?
Dat een vlucht vertraagd of geannuleerd is kan meerdere oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan; dat het druk is in het luchtruim, problemen met het vliegtuig, stakingen, problemen bij de koffers of met passagiers of gewoon omdat de piloot niet op tijd vertrekt. In bijna alle gevallen is er sprake van een vergoeding. Vergoedingen kunnen bestaan uit iets te eten en of drinken, een hotelovernachting, een compensatie of teruggave van uw ticketkosten. Maar waar heb je nou wanneer recht op? Het antwoord lees je hier in dit artikel.

Hoe te beginnen?
Allereerst is het belangrijk dat je, ondanks dat het soms wat tijd en moeite kost, je niet laat weerhouden om compensatie te vragen. In sommige gevallen hoef je niets te regelen, want dan wordt er iets aangeboden door het cabinepersoneel, bijvoorbeeld in de vorm van een hapje of drankje.

Maar om überhaupt ergens recht op te hebben, moet je reis voldoen aan één van de volgende twee punten. Punt één: je moet vliegen vanaf een vliegveld in de Europese Unie. Met welke vliegmaatschappij je vliegt maakt dan niets uit. Zolang het maar vanuit een Europese Unie bestemming is. Of punt twee: als je vanuit een land buiten de Europese Unie vliegt, dan is het belangrijk dat je met een Europese maatschappij vliegt.

Hoe nu verder?
Voldoet jouw reis aan één van deze twee punten dan is het een kwestie van uitzoeken op welke compensatie jij recht hebt. De compensatie hangt van twee dingen af. Namelijk van het aantal kilometers en of het binnen de Europese Unie is of juist erbuiten. Hieronder zie je welk bedrag bij welke afstand hoort.

Vluchtbestemmingen binnen de EU
€250 – vertraagde vlucht tot 1500 km (meer dan 2 uur vertraagd)
€400 – vertraagde vlucht meer dan 1500 km (meer dan 3 uur vertraagd)

Vluchtbestemmingen buiten de EU
€250 – vertraagde vlucht tot 1500 km (meer dan 2 uur vertraagd)
€400 – vertraagde vlucht tussen 1500 km en 3500 km (meer dan 3 uur vertraagd)
€600 – vertraagde vlucht meer dan 3500 km (meer dan 4 uur vertraagd)

Een extreem geval is 5 uur vertraging. Waar heb je dan recht op?
Ja een echt extreem geval is 5 uur vertraging. Dan baal je als een stekker. Maar in dat geval krijg je wel de meeste vergoeding. 
Je hebt ten eerste dan de keus om te zeggen dat je niet meer gaat. De afstand van het vliegen maakt dan niet meer uit. De vliegmaatschappij moet in dit geval je vliegticket terugbetalen. Ten tweede moet de maatschappij jou iets aanbieden in de vorm van iets te eten of drinken en de mogelijkheid bieden om gratis twee telefoongesprekken te voeren. Is het zo dat je ergens moet overnachten, dan kun je gerust een hotel nemen want de overnachting inclusief transfer kun je declareren bij je vliegmaatschappij.

Hoe vraag je een vergoeding aan?
1. Je dient een claim in bij je vliegmaatschappij. Bij sommige vliegmaatschappijen zoals KLM kun je online een vergoeding voor je vertraging aanvragen. Je kunt zelfs kiezen om contant geld terug te krijgen of je vergoeding in de vorm van Travel Vouchers te ontvangen, waarmee je in de toekomst een andere vlucht kunt boeken.
2. Ben je nog op het vliegveld? Ga dan even langs de informatiebalie van je vliegmaatschappij. Het is goed mogelijk dat zij ter plekke iets voor je kunnen regelen.
3. Lukt het niet om online een klacht in te dienen of compensatie aan te vragen? Stuur dan een (aangetekende) brief naar de vliegmaatschappij. Via deze website kom je achter adressen van veel maatschappijen. Vergeet niet bij je brief je rekeningnummer te schrijven. Daarbij is het belangrijk dat je zoveel mogelijk ‘bewijsstukken’ bewaart. Denk hierbij aan je boarding pass, bonnetjes van drankjes bij vertraging om die te declareren etc. Maar vergeet ook niet een foto te maken van de borden op het vliegveld waarop staat aangegeven hoeveel vertraging je hebt opgelopen, zodat je die foto’s later kunt toevoegen aan je aangetekende brief. 

Hier moet je niet akkoord mee gaan.
Wanneer je recht hebt op een vergoeding (tussen €250 en €600), moet de vliegmaatschappij deze uitkeren. Ga niet akkoord met vouchers of tegoedbonnen als alternatief voor deze vergoeding, tenzij je daarmee tevreden bent! Bij vertraging, annulering of instapweigering delen luchtvaartmaatschappijen vaak vouchers of tegoedbonnen uit voor eten, drinken of overnachten. Deze kun je wel gerust accepteren.

Ik hoop natuurlijk dat je nooit een vergoeding hoeft aan te vragen en dat je op tijd bij je vakantieadres aankomt. Omdat ik uit eigen ervaring weet dat er veel tijd in het aanvragen van een vergoeding gaat zitten. Ik heb het wel is waar met de Thalys meegemaakt, maar ook dat was erg vervelend. Na meestal een vervelende vlucht/reis heb je geen zin om je te verdiepen in het aanvragen van een vergoeding. Toch raad ik je het sterk aan. Veel maatschappijen en bedrijven zoals de NS zijn coulant genoeg en geven je een vergoeding. Op die manier hopen ze dat je bij hen terugkomt of nogmaals vliegt. Daarnaast hopen ze op goede mond tot mond reclame. Ze hebben tenslotte aan jou een vergoeding en of vouchers gegeven.

Als het je ooit overkomt, dan weet je nu wat je het beste kunt doen.

Heb je al eens een vergoeding aangevraagd? Laat dan vooral weten hoe dat is afgelopen en wie weet heb je nog tips.

5 Comments

  • Reply
    Sandra
    18 maart 2016 at 18:28

    5 maanden geleden had ik tijdens de vlucht van Amsterdam > Doha > Kuala Lumpur een vertraging van 7 uur pffffft. Gelukkig heb ik 600 euro ontvangen, dus dat maakte het wel goed! Helaas hadden we hierdoor wel een dag minder in Kuala Lumpur tijdens onze reis, maar nogmaals, dat geld maakte een hoop goed. :)

    • Reply
      Emma
      21 maart 2016 at 22:38

      Hi Sandra,
      Fijn dat je destijds nog 600 euro hebt ontvangen. Ik kan mij voorstellen dat het wachten op het vliegveld wel wat minder was. Heb je in de tussentijd met het gekregen geld nog een ander leuk reisje gemaakt? Toen ik geld terugkreeg voor een vertraging bij NS had ik besloten om dat geld later dat jaar aan een reisje (nogmaals bij NS) uit te geven. En zo heb ik dat afgelopen februari nog gedaan. Dankzij de 144 euro die ik samen met mijn broer terugkreeg zijn we een aantal dagen naar Luik gegaan. Deze keer hadden we gelukkig geen vertraging.

  • Reply
    Jenny - IkReis.net
    18 maart 2016 at 18:41

    Helaas had ik begin dit jaar meer dan 30 uur vertraging op een vlucht van Turkije naar Nederland. De 600 euro voor de verloren krijg ik sowieso niet en ik ben nu nog aan het onderhandelen om de kosten ter plekke terug te krijgen.

    • Reply
      Emma
      21 maart 2016 at 22:45

      Hi Jenny,
      Dat is nog eens veel vertraging… Vervelend dat je de 600 euro, die je toch zou moeten krijgen, niet terugkrijgt. Hopelijk krijg je het wel voor elkaar de gemaakte kosten daar te declareren. En hopelijk heb je wel een leuke vakantie in Turkije gehad?! Veel succes met onderhandelen!

  • Reply
    Jessica
    29 maart 2016 at 22:39

    Wij hadden een paar jaar terug een uur of 4 vertraging vanaf het vliegveld op Zakynthos (Griekenland). We kregen wel broodjes en drinken, maar geen vergoeding. Het vliegtuig kwam vanaf Nederland, werd geraakt door bliksem, moest terugvliegen naar Nederland omdat er op Zakynthos geen vliegtuigmonteurs waren, gerepareerd worden en toen nog door naar Zakynthos vliegen… :’) Veel mensen hebben toen wel bij het personeel geklaagd over een vergoeding, maar zij zeiden dat het deze situatie onder noodweer viel en daarom zou de vliegmaatschappij geen vergoedingen uitkeren. Nu vraag ik me toch af of we niet alsnog ergens recht op hadden.. Handig artikel dus!

  • Leave a Reply