Persoonlijk

Wereldreis week 5-6 |Marokko onder de sterren| Avontuurlijk Spanje|

Marokko

We zijn alweer twee weken in Nederland. En zijn onze volgende reis aan het plannen. Maar jullie hebben nog een wereldreis update te goed.

Onze eerste stop in Marokko was de blauwe stad Chefchaouen. Een geweldig stad waar je een keer moet zijn geweest! Vervolgens gingen we met de bus naar Fez. De stad Fez is de op twee na grootste stad van Marokko. Het was voor ons niet een must om heen te gaan. Maar omdat we van het openbaar vervoer afhankelijk waren was het wel de makkelijkste oplossing. En op die manier hadden we wat meer tijd om onze volgende bestemming te boeken.

We kwamen in het donker aan in Fez. Een taxi vinden was niet moeilijk. Zoveel keus. Maar helaas vroegen ze wel direct de hoofdprijs voor een kort ritje van vijf minuten. Na een lange busrit ben je eigenlijk te moe om te discussiëren. Gelukkig hebben we uiteindelijk toch iets minder betaald dan dat ze in eerste instantie vroegen. Jammer dat achteraf blijkt dat het alsnog 50% te veel was. Van de ene uitdaging kwamen we in de andere uitdaging terecht. In het donker met twee grote backpacks en handbagage moesten we onze weg zien te vinden naar het hotel. Van alle kanten kwamen hulptroepen. In eerste instantie denk je nog dat is vriendelijk. Maar zodra de groep groter en groter wordt, is de hulp niet meer zo handig. Het vervelende was dat we door de app Maps.me de verkeerde kant werden opgestuurd.

Uiteindelijk is het gelukkig goed gekomen en vonden we in een klein donker steegje ons hotel. Omdat we allebei te moe waren om nog naar een restaurant te zoeken en Fernando het geen fijn idee vond om nog ’s avonds de straat over te gaan, besloten we in het hotel te blijven. Totdat iemand van het hotel voorstelde om ons naar een andere Riad (hotel) te brengen. Daar konden we namelijk avondeten. Het klonk ons en een ander stel als een goed voorstel. Bij het verlaten van het hotel zei hij wel direct dat we met niemand onderweg mochten praten. Hij had namelijk overal vijanden…

Marokko

We zijn twee nachten in Fez gebleven en vonden het toen tijd om door te reizen. In een aparte blog over reizen in Marokko ga ik wat dieper in op alle locaties in Marokko.
We vertrokken met een nachtbus naar Merzouga. Een plaats die aan de rand van de Sahara ligt. We hadden van te voren een overnachting in de Sahara geboekt inclusief een kamelentocht. Onze ervaring in Merzouga was één van de beste ervaringen tijdens onze reis door Marokko. We vertrokken einde van de middag op kamelen naar een kamp ergens in de Sahara. Ik had al eens eerder op een kameel gezeten en twee keer eerder de Sahara gezien. Voor Fernando was alles de eerste keer. Dat maakt voor mij persoonlijk de hele beleving extra bijzonder. We kwamen aan in het tentenkamp en genoten van de zonsondergang. Het is een hele gave ervaring om de zon, die al langzaam oranje wordt, over de oranje zandduinen te zien zakken.

’s Avonds hadden we in één van de tenten met de groep een diner. Tijdens het eten deelden we ervaringen uit en leerden we meer over elkaars cultuur. Dat is het leuke aan reizen: je ontmoet mensen van over heel de wereld. Het programma na het eten was nog niet over. We werden buiten uitgenodigd om rondom het vuur naar muziek te luisteren. En het bleef niet alleen bij luisteren…

Voor we allemaal naar onze tent gingen om te slapen besloten we nog één keer de zandheuvels op te klimmen. De sterren waren in het donker heel goed te zien en het was een mooie afsluiting van de dag.
De volgende ochtend werden we vroeg gewekt. De zonsopkomst zou nog mooier zijn dan de zonsondergang. Snel pakten we onze spullen en liepen voor de allerlaatste keer de heuvel op. Terwijl we net op tijd bovenaan kwamen zagen we in de verte dat de kamelen klaar werden gemaakt om terug te keren naar Merzouga, het dorp.

Uiteindelijk vertrokken we samen met een Frans stel, dat we hadden leren kennen, en een Koreaans meisje met de auto naar onze volgende bestemming in Marokko: Ouarzazate. De weg naar Ouarzazate was prachtig. Je leest het wel vaker online dat rondom het Atlasgebergte het mooi rijden is. Maar als je er dan zelf bent, kijk je je ogen uit.

Marokko

Om deze blog niet al te lang te laten worden zal ik iets korter vertellen over alle bestemmingen. Na twee nachten in Ouarzazate vertrokken we opnieuw met de bus naar onze laatste bestemming: Marrakesh. Vanuit daar vertrokken we twee dagen later met het vliegtuig terug naar Spanje.

We hadden nog anderhalve week in Spanje. We begonnen in Sevilla maar hadden het eigenlijk wel een beetje gehad met alle steden. Achteraf gezien misschien jammer. Want ik heb gehoord dat Sevilla een mooie stad is en waar je veel kunt zien. Wij vertrokken na drie nachten naar Ronda. Een juiste keuze. Meer natuur en avontuur. We wandelden langs ravijnen en zagen het prachtige landschap. Ben je in de buurt van Ronda of Malaga? Bezoek dan zeker Caminito del Rey.

Caminito del Rey

Uiteindelijk na vier nachten in Ronda vertrokken we naar onze laatste bestemming in Spanje: Madrid. Met de hoge snelheidstrein vertrokken we richting Madrid. Daar haalden we mijn ouders op van het vliegveld en verbleven we met elkaar nog vier nachten in Madrid. Een mooie en vooral gezellige afsluiting van onze zes weken reis door Spanje en Marokko.